مشهد پایگاه خبری روزگار-اثرات خشکسالی های اخیر در شهرستان خلیل آباد منجر به فرو نشست های زمین در عرصه های منابع طبیعی و تاغزارها شده است.

حمید ترابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل آباد با اعلام این خبر گفت: نشست زمین در عرصه های منابع طبیعی و تاغزارهای شهرستان در واقع در اثر عملکرد مخرب خشکسالی ها در طول ۲۰ سال اخیر بوقوع پیوسته است و پیش بینی می شود با ایجاد خلل و فرج خاک در در لایه های زیرین این نشست های در سطح وسیع تری بوقوع پیوندد.

وی از علل این فرو نشست را کاهش حجم رواناب ها و عدم تغذیه آبخوان ها ، از بین رفتن پوشش گیاهی و عدم کنترل رواناب های سیلابی عنوان کرد.

ترابی که به اتفاق فرماندار و تعدادی از مسئولین و اعضاء ستاد بحران شهرستان از پدیده فرونشست زمین در عرصه های منابع طبیعی بازدید کردند اظهار داشت این امکان وجود دارد که برداشت بیش از حد آب از سفره های زیر زمینی و خالی شدن این سفره ها و جایگرین نکردن آن با توجه به خشکسالی های اخیر عامل فرو نشست زمین باشد .

ترابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل آباد اظهار داشت استفاده بهینه از آب و کنترل رواناب ها و سیلاب ها با عملیات آبخیزداری و جلوگیری از گسترش باغات و مزارع جدید از جمله راههای کاهش این فرونشست ها می باشد.

دکتر قاسم پور فرماندار خلیل آباد در گفتگوی کوتاهی به خبرنگار ما گفت: این فرونشست ها صدمات زیادی به جاده ها ، خطوط انتقال برق ، گاز و آب ، ساختمان های شهری و روستای وارد می نماید.