مشهد پایگاه خبری روزگار-آئین رونمایی از کتاب «علم دینی» واکاوی آرا و اندیشه های فلسفی دکتر مهدی گلشنی و دکتر خسرو باقری با حضور نویسنده کتاب برگزار شد.

آئین رونمایی از کتاب «علم دینی» واکاوی آرا و اندیشه های فلسفی دکتر مهدی گلشنی و دکتر خسرو باقری با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و احسان خانه آباد، نویسنده کتاب برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن تسلیت شهادت صدیقه فاطمه حضرت زهرا(س) گفت: یکی از تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بند اول توصیه های هفت گانه گام دوم انقلاب بحث علم و پژوهش است که این مسئله نشان دهنده اهمیت ویژه این مقوله در پیشرفت و آبادانی ۴۰ ساله پیش روی جامعه دارد.
وی تصریح کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران باید درجهش علم و حرکت عالمانه پژوهش محور با استفاده از ظرفیتهای نسل جوان خود پیشتاز و پیشگام باشد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی اظهار داشت: بحث «علم دین» اولین بار توسط آیت الله جوادی آملی مطرح شد. ایشان معتقد هستند علم از دین جدا نیست، در واقع شکل امروزی علم به گونه ای است که صدر و ذیل آن زده شده است که اگر با مبدا و معاد آن گره بخورد به صورت «علم دین» در می آید که برای رسیدن به این مهم باید توجه ویژه ای به تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در توصیه های هفت گانه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه علم دین تأثیر به سزایی در تعلیم و تربیت نسل آینده ساز کشور دارد، گفت: امیدوارم خروجی تحقیقات «علم دین» در اختیار پژوهشگران و مسئولین تعلیم و تربیت نظام جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد تا به واسطه ترویج آن بتوانیم زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) را فراهم سازیم.

در ادامه احسان خانه آباد، نویسنده کتاب «علم دینی» گفت: یکی از بنیادی ترین مقوله های ورود به حوزه نظام سازی و تمدن سازی، علم و دانش است. اگر علم اصلاح شود تمدنی که به واسطه آن بوجود می آید، تمدن اصیلی است که می توان آن را تمدن اسلامی و دینی خطاب کرد.
وی با بیان اینکه تمدن سازی دارای دو مولفه است، افزود: مولفه اول انسان سازی است که به جرأت می توان گفت بیش از ۸۰% پیشرفت تمدن ایران زمین از طریق انسان سازی بعد از انقلاب اسلامی بوده است و مولفه دوم قدرت سازی است. البته باید این نکته را در نظر داشت که اگر مولفه اول به خوبی و درستی شکل نگیرد قدرت بوجود آمده به جای در نظر گرفتن منافع جامعه به صورت تک بعدی و فردی اعمال می شود.
احسان خانه آباد در رابطه با فسلفه نگارش کتاب «علم دینی» گفت: در نظام تعلیم و تربیت امروز از خروجی مناسبی برخوردار نیستیم چرا که آنچنان که شایسته و بایسته است به مقوله دین توجه نشده است. در نظام تعلیم و تربیت باید به این مسئله توجه داشته باشیم که یکی از خواص مهم علم، نظامندی است، حال اگر جوانی بدون تغییر شکل علم به صورت دینی آموزشهای لازم را ببیند نمی تواند آنچه که مدنظر و سرلوحه جهان بینی اسلامی است را دریافت و منتقل کند. بنابراین اگر می خواهیم به یک تمدن اسلامی ناب در جامعه برسیم ابتدا باید از علم دین استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: علم دینی متشکل از جهان بینی دینی و گزاره های اسلامی است، به عبارتی علم دینی به این معناست که گزاره ها اجتماعی و برآمده از اجتهادات در صورتیکه مغایرتی با دین نداشته باشد می تواند در این حوزه قرار بگیرد. البته باید به این مسئله توجه داشته باشید که اصل در عدم مغایرت گزاره های با مسائل دینی است و نیازی به تطابق کامل وجود ندارد.

اضافه می شود کتاب «علم دینی» واکاوی آرا و اندیشه های فلسفی دکتر مهدی گلشنی و دکتر خسرو باقری اثر احسان خانه آباد توسط انتشارات نسیم رضوان در سال ۱۳۹۹ و در ۹۶ صفحه به چاپ رسیده است.

گفتنی است، در پایان برنامه ضمن رونمایی از کتاب «علم دینی»، مراسم امضای کتاب، امضای پوستر مراسم و تقدیر از احسان خانه آباد، نویسنده کتاب نیز انجام شد.