به گزارش خبرنگار روزگار پرس، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی، رئیس هئیت مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه، شامگاه شنبه در هشتمین مجمع عمومی این انجمن که در دبیرخانه انجمن های علمی برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: انجمن علمی مهدویت در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید علم و تعاملات علمی و دانشی شکل گرفت و امروز در مدت کوتاهی توانسته در مرزهای دانش حضور پیدا کرده، تحقیقات علمی انجام دهد و معارف دین را بیان و تبلیغ کند.

استاد حوزه علمیه افزود: در دوره هفتم انجمن اقدامات خوب میان انجمنی و تعاملات بین انجمن های علمی حوزه صورت گرفت به طوریکه تعاملات خوبی با انجمن ادیان و مذاهب و زبان های خارجی را داشتیم. هماهنگی، همکاری و مشارکت با فعالیت های مراکز مهدوی اقدام دیگری است که در حال انجام است. ما معتقدیم باید با هم کار کنیم و با مشارکت هم امور را پیش بریم و با استفاده از ظرفیت خود، بارهای روی زمین مانده را برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی ادامه داد: بر این اساس درباره برنامه بین المللی دکترین مهدویت و همچنین مرکز تخصصی مهدویت در تعامل و همکاری هستیم. در عرصه کنگره های بین المللی که از سوی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی برگزاری می شود در همایش بین المللی نظریه انتظار از نگاه آیت الله العظمی خامنه ای و همایش انتظار در مکتب شهید سلیمانی حضور داشتیم. الآن هم کنگره ای به عنوان مهدویت در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را در پیش رو داریم که در آن نیز در شورای سیاست گذاری و فعالیت های مورد انتظار کنگره حضور داریم.

وی اظهار کرد: غیر از این ها با یکی سری مراکز و نهادهای علمی هم وارد گفت‌ و گو و انجام کارهای علمی مشترک شدیم. در این راستا با جامعه المصطفی العالمیه، مدرسه علمیه معصومیه قم، مؤسسه الحکمه و دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با برگزاری دوره های کوتاه مدت در موضوع مهدویت در عصر انتظار و غیبت و مباحث ولایت فقیه دوره های مختلفی برگزار شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مهدویت به برگزاری و مشارکت در همایش های داخلی و بین المللی اشاره کردو گفت: حضور فعال در کنگره بین المللی امناءالرسل در ایران و عراق، همچنین در برگزاری کنگره یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم نیز حضوری فعال داریم. بخش دیگری که در انجمن مهدویت حوزه در حال انجام است، امضای تفاهم نامه با دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه است که در صددیم محققان خود را در این میدان وارد کنیم و پیرامون حل مسائل نظام کارهایی را به آنها واگذار کنیم. تعامل با مؤسسه آینده روشن، مسجد مقدس جمکران، مرکز تخصصی مهدویت و آینده پژوهی و سایر مراکزی که در عرصه مهدویت حتی در استان ها فعالند، نیز در برنامه های این انجمن دنبال می شود.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: یکی از عناصر حیات و بالندگی ما و همه مجموعه های دانشی این است که دائم عرصه های مسائل را رصد کنیم. رصد اتفاقات مهدویت و مسائل آن و تعیین وضعیت های موجود وظیفه ماست. کارهایی که انجام شده بحث مربوطه به نیازسنجی و وضعیت شناسی است که در دستور کار ما قرار دارد. ما اخیرا نسبت به نیازسنجی سه پروژه را دنبال کرده ایم و با توجه به نتایج به وجود آمده، از ما درخواست شده کار جدیدتری در این عرصه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: غیر از اینها ما برای خود یک کار فرا انجمنی را تعریف کردیم و به آن پرداختیم که در این کار برای این که وضعیت مباحث مهدوی را بهتر بدانیم، با انجمن زبان و ترجمه و انجمن ادیان و مذاهب وارد گفت و گو شدیم. در این تعاملات ما به دنبال این بودیم که بدانیم علاوه بر کارهای نیازسنجی که در ایران انجام می دهیم و مسائل را احصا می کنیم، بدانیم در کشورهای اسلامی در عرصه مهدویت چه مسائلی وجود دارد. مثلا ما در ترکیه، آذربایجان، افغانستان، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس، با انحرافاتی در عرصه مهدویت مواجهیم؛ ما شناخت این اتفاقات و جریان های مهدویت با نگاه انحرافی را همواره دنبال می کنیم. همچنین اتفاقاتی که در عرصه مسیحیت و به ویژه کاتولیک که مباحث منجی گرایی و آمدن مسیح را دنبال می کنند، نشستی را با مشارکت دو انجمن ادیان و مذاهب و زبان های خارجی داشتیم.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی ادامه داد: همچنین در نشستی که در این راستا برگزار شد، کارشناسی از حوزه مهدویت نسبت به مستشرقینی که در حوزه مهدویت کار کرده اند را مورد بررسی قرار داد. این نشست در بستر فضای مجازی برگزار شد و هزاران نفر در این نشست شرکت کردند.