به گزارش خبرنگار روزگار پرس در قم، فاطمه پورمحمدی مدیرعامل موسسه خیریه انوار آفتاب در نشست خبری با اصحاب رسانه که در آسایشگاه سالمندان و معلولین قم برگزار شد، اظهار داشت: موسسه خیریه فرهنگی اجتماعی انوار آفتاب از سال ۷۲ در تهران تأسیس و در زمینهٔ موضوعات فرهنگی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد و این موسسه از سال ۹۴ فعالیت خود را در قم آغاز و بیشتر در زمینهٔ دارو و درمان و عمل جراحی سالمندان و معلولین فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: موسسه انوار آفتاب در استان تنها موسسه‌ای است که درزمینهٔ کودکان اوتیسم فعالیت می‌کند، این موسسه۴۲۰ مددجو دارد که این تعداد ۳۲۰ معلول ذهنی و ۱۰۰ نفر سالمند هستند، تعداد زیادی از مددجویان آسایشگاه مجهول‌الهویه هستند که اکثر آن‌ها از خانواده‌هایی با سطح بسیار پایین هستند که توانایی مالی ندارند و ماهی ۲ میلیارد تومان هزینه جاری آسایشگاه است.

مدیرعامل موسسه انوار آفتاب گفت: سالمندانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند افرادی هستند که ازدواج نکردند و یا ازدواج هم کرده باشند فرزندی ندارند و امکان نگهداری نداشتند، اینکه سالمندی به خاطر بی‌مهری فرزند در این مکان حضورداشته باشد بسیار کم است.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قم نیز در این نشست خبری، اظهار داشت: سازمان بهزیستی ۳۵ هزار خانواده را تحت پوشش دارد که ۲۲ هزار خانواده درگیر معلولیت هستند و ۲ هزار نفر در مراکز خاص نگهداری می‌شوند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قم، تاکید کرد: شرکای اجتماعی بهزیستی مؤسسات خیریه هستند که غیرانتفاعی و غیرتجاری فعالیت می‌کنند، ۱۰ مرکز شبانه‌روزی در زمینهٔ سالمندان و معلولین در حال فعالیت هستند، برای مراکز ایتام نیز مراکزی به‌صورت جداگانه فعالیت می‌کنند.