به گزارش خبرنگار روزگار پرس در قم، حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال در نشست خبری که در ساختمان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد به تشریح جزییات برگزاری دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد پرداخت.

وی تصریح کرد: دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد در روزهای ۲۲ و ۲۳ دی‌ماه به‌صورت وبینار و با حضور جمعی از علمای قم برگزار می‌شود.

فرخ فال در تشریح جزییات این اجلاسیه اظهار داشت: عناوین اجلاسیه و کمیسیونها
عنوان اجلاسیه به شرح ذیل است؛
رسالت حوزه‌های علمیه در تحقق و دفاع از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی
(با عنایت به بیانیه گام دوم انقلاب «محورها، مأموریت‌ها و توصیه‌ها»)
(انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف …. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل میشمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمیگیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند.)
با عنایت به این ماموریت مهم بیانیه گام دوم انقلاب، حوزه-های علمیه به عنوان خاستگاه و مهد انقلاب اسلامی باید نقش و رسالت خود را در تحقق و دفاع از اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی تبیین و ایفاء کند فلذا موضوع اجلاسیه، عنوان یاد شده تعیین شد تا ضمن برگزاری نشست عمومی و کمیسیونهای تخصصی موضوع بررسی و تبیین شود.

وی ادامه داد: عناوین کمیسیون‌ها به شرح ذیل می باشد؛
۱- رسالت حوزه‌های علمیه در تولید منظومه‌ی معرفتی و ارزشی نظام اسلامی
(با عنایت به بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای مجلس خبرگان در تاریخ ۴/۱۲/۱۳۹۹)
یکی از نیازهایی که مورد ابتلاء همه‌ی جوامع اسلامی و همه‌ی کشورهای اسلامی است و بخصوص کشور عزیز ما که بحمدالله با نظام اسلامی اداره میشود به آن نیاز دارد، عبارت است از اینکه ما مفاهیم اسلامی را به مرحله‌ی عمل و به عرصه‌ی عمل بکشانیم. منظومه‌ی معرفتی و ارزشی اسلام یک مجموعه‌ی مفاهیمی است که آوردن این مفاهیم به میان مردم و آنها را به مرحله و منصّه‌ی عمل درآوردن، یک کار بسیار بزرگ و مهمّی است که ما هر جا این کار را نسبت به هر یک از این مفاهیمی که برای ملّت و کشور و برای آبروی اسلام و جمهوری اسلامی ارزشمند است؛ غفلت کردیم، محروم ماندیم. در واقع عرض بنده این است که عناوین و مفاهیم معرفتی اسلام جنبه‌ی عملیّاتی و ترجمه‌ی عملیّاتی پیدا کند و عمل به آنها ممکن و رایج بشود که این به خودیِ خود نمیشود و احتیاج به تلاش دارد. ….

۲- رسالت حوزه‌های علمیه در تحقق خودسازی، فرهنگ سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی
(با عنایت به بند اول بیانیه گام دوم انقلاب «محورها، مأموریت‌ها و توصیه‌ها»)
از میان همه‌ی ملّتهای زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت میگمارد؛ و در میان ملّتهایی که به‌پاخاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به‌جز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند. امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است. درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم میشود.

۳- رسالت حوزه های علمیه در ترویج و تحقق اقتصاد مقاومتی و معیشت جامعه
(با عنایت به بند سوم توصیه های بیانیه گام دوم انقلاب)
اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدیِ تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی، نقطه‌ی قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه‌ی ضعف و زمینه‌‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّیّات و معنویّات بشر، اثر میگذارد. اقتصاد البتّه هدف جامعه‌ی اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمیتوان به هدفها رسید. تأکید بر تقویت اقتصاد مستقلّ کشور که مبتنی‌ بر تولید انبوه و باکیفیّت، و توزیع عدالت‌محور، و مصرف به‌اندازه و بی‌اسراف، و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است به‌خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد میتواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد.
۴- رسالت حوزه های علمیه در استفاده از فرصتها و مواجهه با چالشها و تهدیدهای انقلاب اسلامی
(با عنایت به بند هفتم مقدمه بیانیه گام دوم انقلاب)
برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همه‌ی ابزارها برای آن بهره میگیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمیتوان شنید.