حسین کلانتری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج، معاونان و مدیران این دانشگاه از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری روزگار،به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز، مهدی عباسی در این بازدید ضمن معرفی دستاوردهای پارک علم و فناوری البرز گفت: پارک علم و فناوری البرز در کنار ۴۸ پارک علم و فناوری دیگر در کشور رسالت و ماموریت خود را در زمینه ارتباط سازنده  صنعت و دانشگاه انجام می دهد و در این زمینه ۸۷ شرکت دانش بنیان و فناور در پارک و مرکز رشد مستقر هستند.

وی با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش بنیان البرز ادامه داد: بر اساس اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۳۰۱ شرکت دانش‌بنیان در استان البرز فعال هستند که بر اساس این آمار البرز پس از استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی در رده چهارم قرار دارد.

عباسی با اشاره به اینکه مجتمع تحقیقاتی و پارک علم و فناوری البرز یک مجموعه جامع است افزود: این مجتمع که مراکز تخصصی و شرکت های مختلف را در خود جای داده حدود ۱۰۰ هکتار وسعت دارد و محلی برای توسعه شرکت های دانش بنیان و فناور و تحقیق و توسعه در زمینه های مختلف فنی و مهندسی، کشاورزی، دامی، ژنتیک، پزشکی، دارویی و چرخه کامل تحقیق و توسعه و تولید گیاهان دارویی است.

عباسی با اشاره به فروش هزار میلیارد تومانی پارک علم و فناوری البرز خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری در سال گذشته موفق به صادرات هفت میلیون دلاری محصولات فناورانه به کشورهای مختلف دنیا شده  و موجب اشتغال ۱۱۸۲ نفر شده است.

وی از تشکیل ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان البرز خبر داد و اعلام کرد: مشکلی که در استان البرز وجود دارد این است اکوسیستم و زیست بوم نوآوری در استان البرز به خوبی شکل نگرفته است. در این زمینه همکاری همه جانبه پارک علم و فناوری البرز و دانشگاه های آزاد استان البرز می تواند مکمل این زیست بوم باشد.

سراهای نوآوری در استان البرز راه اندازی می شود

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج نیز در این بازدید گفت: دانشگاه آزاد طرحی به نام سراهای نوآوری دارد. در این سرا حد اقل ۵ شرکت و واحد ۵ آر اند دی (R&D) با هم کار می کنند. در زمینه سراهای نوآوری، استان اصفهان در رده اول است و پس از آن استان مرکزی قرار دارد. البته به عقیده من استان مرکزی در این زمینه بهتر از استان اصفهان عمل کرده است.

وی افزود: مشکلات سیستمی سبب شده تا استان البرز نتواند در این زمینه پیشرفت کند. برنامه فعلی نیز برای ایجاد ۲ سرای نوآوری است که یکی در حوزه  مواد و دیگری در حوزه کشاورزی و محصولات ارگانیک فعالیت می‌کند. ما باید تلاش کنیم تا در حوزه های خاص حرکت کنیم.

کلانتری با اشاره به نقش دانشگاه آزاد در زیست بوم فناوری استان ادامه داد: هدف ما تکمیل زیست بوم فناوری استان البرز است و ما در دانشگاه آزاد می‌خواهیم که یکی از قسمت‌های این پازل باشیم. استان توان و ظرفیت رسیدن به این هدف را دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: دانشگاه آزاد استان البرز یکی از مراکز آموزشی بسیار جامع در کشور است.  دانشگاه آزاد باید با افزایش فعالیت خود نقش خود را ایفا کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های علمی و فناوری استان گفت: استان البرز دارای مزیت‌های زیادی است و ما می خواهیم در زیست بوم فناوری استان نقش داشته باشیم. در همین راستا طرح پایش در دست اجراست که برای ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت است. دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری  ۴ واحد به عنوان کارآموزی برای همین هدف می‌گذرانند.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از موارد مهم این است که پایان‌نامه‌ها در سامانه پژوهش یار باید بر اساس مزیت های نسبی استان باشند. برای تحقق این هدف نیز طرح پویش با تمرکز بر پایان نامه‌ها در دست اجراست. ما برنامه داریم تا یکی از حلقه‌های زنجیره و زیست بوم استان باشیم.

در این بازدید رئیس پارک علم و فناوری استان البرز و رئیس و مدیران دانشگاه آزاد کرج از نمایشگاه  دایمی محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان و فناور بازدید و نیز با بخش های مختلف مجتمع و پارک علم و فناوری البرز آشنا شدند.

در نهایت نیز رایزنی های لازم برای تحقق زیست بوم استان و امضای تفاهم نامه بین دو مجموعه صورت گرفت.