مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: وضع کیفی هوای بیشتر شهرستان‌های این استان برای تمام گروه‌ها ناسالم و در وضعیت قرمز و اضطرار قرار دارد.

 

به گزارش پایگاه خبری روزگار ، فردین حکیمی گفت: بر اساس اعلام ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای  این استان، شاخص بر خط کیفیت هوا (ذرات معلق کمتر از ۲.۵) میکرون در شهرستان‌های اشتهارد، ساوجبلاغ و کرج به ترتیب بر روی اعداد ۱۶۱، ۱۵۳ و ۱۵۳ قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز  عنوان کرد: ‌همچنین شاخص آلودگی در شهرستان نظرآباد نیز ۱۱۸ بوده که بیانگر ناسالم بودن کیفیت هوا در این منطقه برای گروه‌های حساس سلامت جامعه است.

او گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی این استان آلودگی هوا و پایداری جوی تا پایان هفته ادامه دارد.

جلوگیری از روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات قیرکاری، عمرانی و مانند آن، کاهش فعالیت‌های بدنی بیماران قلبی و ریوی و مبتلا به آسم، به خصوص در فضای باز، خودداری از خروج غیر ضروری از منزل و رعایت الگوی مصرف سوخت و دقت لازم در استفاده از وسایل حرارتی آبگرمکن، بخاری و تأسیسات گرمایشی به منظور جلوگیری از افزایش بی رویه درجه حرارت در فضا‌های مسکونی، تجاری و اداری از جمله اقدامات در این شرایط جوی است.

حکیمی همچنین به وظایف نهاد‌ها و سازمان‌های مربوطه در شرایط ناسالم ۲۰۰-۱۵۱ بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک شهر‌های کشور اشاره کرد و گفت: در اجرای این مصوبه بایستی پلیس راهنمایی و رانندگی و فرماندهی انتظامی از تردد تمام وسایل نقلیه موتوری دارای پلاک شخصی، عمومی و دولتی فاقد برچسب معاینه فنی معتبر با توقف و اعمال قانون جلوگیری کند.

او عنوان کرد: همچنین شهرداری‌ها از انجام تمام فعالیت‌های عمرانی که موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود؛ مانند ساخت و ساز‌های شهری، طرح ‌های عمرانی شهرداری جلوگیری کنند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در شرایط اضطرار آلودگی هوا دستگاه‌های دیگری همچون مراکز بهداشت و درمان، اورژانس، دستگاه‌های اجرایی، سازمان حفاظت محیط زیست، صنعت و معدن و سازمان پخش فرآروده‌های نفتی و امثال آن دارای وظایفی می‌باشند.

استان البرز دارای ۹ ایستگاه سنجش آلودگی هوا است.