مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: جراح البرزی برای اولین بار در کشور جراحی تثبیت دَررفتگی مفصل رانی-لگنی یک بهله عقاب طلایی بالغ با استفاده از تکنیک ارتوپدی انجام داد.

به گزارش پایگاه خبری روزگار، فردین حکیمی گفت: فردین حکیمی گفت:  اولین جراحی تثبیت دَررفتگی مفصل رانی-لگنی در یک بهله عقاب طلایی بالغ با استفاده از تکنیک جراحی ارتوپدی ( modified surgical open reduction of coxofemoral luxation ) در البرز انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: در ابتدای دی ماه سال جاری یک بهله عقاب طلایی مصدوم با علائم ضعف عمومی و عدم تعادل و توانایی در وزن‌گیری روی پاها، توسط مرکز بازپروری و نقاهتگاه حیات‌وحش البرز مورد امداد و درمان قرار گرفت.

او گفت: در ادامه و پس از انجام آزمایشات تشخیصی توسط این مرکز از جمله رادیوگرافی؛ آسیب و در رفتگی کامل استخوان ران از مفصل و همینطور تخریب کامل کپسول و لیگامنت‌های نگه‌دارنده‌ی این مفصل تایید شد.

با توجه به اهمیت گونه‌ی مورد نظر، بالغ بودن و همچنین اهمیت تولیدمثلی این گونه، موضوع جراحی برای برگرداندن شانس زندگی، رهاسازی و اصلاح نقص حرکتی وسیع در این عقاب طلایی مورد مشورت تیم بازپروری و کلینیسین و جراح حیات‌وحش “دکتر سعید یزدانی‌نیا” قرار گرفت و سرانجام جراحی یادشده برای اولین عقاب طلایی در مرکز نقاهتگاه و بازپروری حیات‌وحش البرز انجام شد.

به گفته حکیمی، تکنیک به‌کار برده شده در این بهله عقاب بالغ و تنومند یکی از دشوارترین تکنیک‌های جراحی ارتوپدی برای بازگشت توان حرکتی در پرندگان و بخصوص پرندگان شکاری محسوب می شود.

در سال ۱۳۹۷ نیز، نخستین پیوند پَر و رهاسازیِ موفق در پرندگان شکاری سنگین وزن (عقاب اِستِپی) با همکاری دکتر سعید یزدانی نیا و اداره ‌کل حفاظت محیط‌زیست البرز رقم خورده است.

عقاب طلایی از گونه های نادر عقاب است که چند سال پیش از سوی بنیاد البرزشناسی به عنوان نماد جانوری این استان انتخاب شد.