رئیس سازمان نظام مهندسی استان ایلام گفت: متأسفانه ۱۰۰ درصد ساخت و سازهایی که در سطح شهر ایلام صورت می گیرد، برخلاف نقشه مصوب اجراء می شوند.

عبدالرضا ابوقداره عصر امروز (شنبه ۲۷ اسفندماه) در جمع خبرنگاران رسانه های دیداری و شنیداری با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی یک سازمان غیرانتفاعی و غیردولتی است، اظهار داشت: تمام تلاش سازمان نظام مهندسی استان بر این است که برابر قانون رفتار شود تا امنیت جانی و مالی مردم فراهم گردد.

وی با اشاره به اینکه برنامه ما این است که بر اساس مقررات جاری و آیین نامه ۲۸۰۰ ساخت و سازها به سرانجام برساند، افزود: در تلاش هستیم که این قوانین، دستورالعمل ها و آیین نامه های وارده با دقت اجرا شوند و از آنها تخطی و تخلف نشود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان ایلام با بیان این که نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به جامعه به منظور بهره مندی از خدمات علمی و فنی نظام مهندسی، بسیار مؤثر و قابل توجه است، یادآور شد: در سازمانهای نظام مهندسی کشور ۶۰۰ هزار نفر و در نظام مهندسی استان ایلام سه هزار و ۹۱۴ نفر عضویت دارند.

صدور دستور قلع و قمع برای بیش از ۱۲۰ پروژه

ابوقداره با اشاره به اینکه در استان ایلام یکهزار و ۷۵۳ نفر دارای پروانه صلاحیت از وزارت راه و شهرسازی هستند، یادآور شد: هیئت مدیره نظام مهندسی استان(دوره نهم) به محض انتخاب و شروع فعالیت، به ماجرای ساخت و سازهای غیرمجاز ورود کرده و مراتب را مرتباً به شهرداری گزارش می کند.

وی با بیان اینکه بخشی از درآمد شهرداری از طریق ماده ۱۰۰ تأمین می شود و متاسفانه بسیاری از ساخت و سازهای غیرمجاز پس از پرداخت جریمه ماده ۱۰۰ شکل قانونی به خود می گیرند، خاطر نشان ساخت: از ابتدای سال آینده بنابر این نهاده ایم که اگر ساخت و سازی دارای تخلف باشد و بنابر اعلام ناظر سازمان نظام مهندسی، عملیات اجرایی آن پروژه متوقف نشود، ناظر استعفاء خواهد داد و تبعات بعدی آن بر عهده شهرداری خواهد بود.

رئیس سازمان نظام مهندسی با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز در سطح شهر ایلام به خاطر ساخت و سازهای نامتعارف، بسیار کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: در سال جاری دستور قلع و قمع بیش از ۱۲۰ پروژه صادر شده اما متأسفانه شهرداری به عنوان مجری این دستورات، تاکنون اقدامات لازم را به عمل نیاورده است.

پرونده آزمون نظام مهندسی تحت رسیدگی است

عبدالرضا ابوقداره با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی در خصوص آزمون ورود به این سازمان هیچگونه نقش و دخالتی نداشته است، تأکید کرد: تمام مراحل آزمون تحت نظر و نظارت راه و شهرسازی و سازمان سنجش بوده و پرونده تخلف و تقلب پیش آمده نیز هم اکنون در محاکم قضایی تحت پیگیری و رسیدگی است.

وی با اشاره به اینکه پنج بنای غیرایمن در سطح شهر ایلام شناسایی شده است، اضافه کرد: پس از بررسی های بعمل آمده از سوی مشاورین مربوطه، شهرداری اجازه ادامه فعالیت به برخی از این پروژه ها را صادر کرده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان ایلام با تاکید بر اینکه هر ساختمانی که تحت نظر و نظارت سازمان نظام مهندسی احداث نشود، ناایمن است، ادامه داد: بهترین راه این است که ابتدا از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری شود تا در صورت بروز حوادث، مخاطرات و تلفات جانی و مالی به حداقل برسد.

اجرای ۱۰۰ درصدی ساخت و سازها برخلاف نقشه‌های مصوب

ابوقداره با بیان اینکه متأسفانه ۱۰۰ درصد ساخت و سازهایی که در سطح شهر ایلام صورت می گیرند، برخلاف نقشه مصوب اجراء می شوند، تصریح کرد: متأسفانه قوانین نظام مهندسی به موازات توسعه و پیشرفت تکنولوژی در حوزه ساخت و سازها، به روز رسانی نمی شوند و همین مسئله باعث بروز و ظهور برخی تخلفات می شود.

وی با اشاره به اینکه رسانه ها می توانند با فرهنگ سازی مناسب، تنویر افکار عمومی و بیان مخاطرات احتمالی؛ مردم را به سمت و سوی ساخت و سازهای ایمن و پرهیز از ایجاد بناهای غیرمجاز، رهنمون کنند، تأکید کرد: ناظران سازمان نظام مهندسی با دقت بر ساخت و سازهای قانونی سطح شهر نظارت دارند و هرگونه تخلف در اجراء را بدون فوت وقت و اغماض، به شهرداری اعلام می کنند.