اردوی جهادی« شمیم دانایی در عشایر» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام و با همکاری اداره کل امور عشایری استان، در منطقه کولک شهرستان مهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، اردوی جهادی« شمیم دانایی در عشایر» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام و با همکاری اداره کل امور عشایری استان و با حضور و مشارکت سرپرستی امور شعب بانک ملت استان، بنیاد نخبگان، صدا و سیمای مرکز ایلام، اداره کل هلال احمر و فرماندهی مرزبانی استان ایلام، در منطقه کولک شهرستان مهران برگزار شد.
در این مراسم که فرشاد یاسمی، مدیرکل امور عشایری؛ محمدرضا میمنت آبادی، مدیر امور شعب بانک ملت؛ محمد ایدی، رئیس بنیاد نخبگان استان ایلام؛ عبدالصاحب نادری، فرماندار شهرستان ایلام و توفیق عقابی، قائم مقام صدا و سیمای مرکز ایلام حضور داشتند، سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در سخنانی با اشاره به اهداف برگزاری این اردوی جهادی، گفت: جامعه ما بیش از هر زمانی به کار جهادی در حوزه فرهنگ نیازمند است و در دولت خدمتگزار جناب آقای رئیسی، به طور جدی مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: این موضوع جزو وظایف مدیرانی و دستگاههایی است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی مسئولیت پذیرفته اند و لازم ما به عنوان خدمتگزاران این مردم تا تحقق نهایی آمارنهای انقلاب بویژه رسیدن به اهداف نهایی این دولت در حوزه فرهنگ و هنر تلاش نمائیم.
حیدری در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: کتابخانه های عمومی به کانونها و مراکز پرکار فرهنگی و اجتماعی فعالی تبدیل شده اند که خدمت به اقشار مختلف اجتماعی با علایق مختلف بویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته جزو اهداف اصلی آنها است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام ادامه داد: عشایر جزو گروههای هدف در خدمت رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور محسوب می شوند و مدیران ارشد این نهاد بویژه دبیرکل نهاد، تاکید بر تعریف خدمات خاص به جامعه عشایر با توجه به شرایط زندگی آنها دارند.
وی اشاره کرد: «اردوی جهادی شمیم دانایی در عشایر» آغاز یک راه و پروژه فرهنگی برای اداره کل کتابخانه های عمومی استان است که قدم اول آن با همکاری ادارات حاضر در منطقه قشلاقی کولک برداشته شده است و این برنامه به طور متناوب و با توجه به استقبال خوب و دلگرم کننده اداره کل امور عشایری استان و دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در این اداره کل، در سایر نقاط استان اجرایی می شود.
حیدری در پایان سخنان خود از شرکتها و بانک مستقر در استان خواست جهت ایجاد کتابخانه سیار با هدف ارائه خدمات بهتر به جامعه زحمتکش
عشایر استان، همکاری لازم را بعمل آورند
در بخش دیگری از این مراسم، حجه الاسلام حاج حمید هاشمی، مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در اداره کل امور عشایر استان ایلام، با تشریحی سیاستهای کلی جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، گفت: تحقق آمارنهای انقلاب و نظام در بخش فرهنگ نیازمند تدبیر و چاره اندیشی و همچنین عمل مسئولانه است.
وی افزود: ضرورت امروز جامعه ما جهاد تبیین است که از دغدغه ها و تاکیدات موکد مقام معظم رهبری می باشد بنابراین هر دستگاهی که در این زمینه وظیفه ای عهده دار است باید به نحو احسن در جهت تحقق آن تلاش نماید.
حجه الاسلام هاشمی اظهار داشت: در بحث خدمات فرهنگی به جامعه عشایر، آئین نامه ساماندهی فرهننگی از طرف دولت تدوین و ابلاغ شده است و ادارات مختلف بنا به رسالت خود، تعهداتی در این زمینه پذیرفته اند.
مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در اداره کل امور عشایر استان ایلام اضافه کرد: اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام اولین اداره در سطح استان است که در جهت تحقق اهداف طرح ساماندهی اقدام نموده است و برنامه امروز قدم اول آنها در این زمینه است که خوشبختانه بسیار پرمحتوا و همراه با بسیج چند دستگاه و نهاد دیگر همراه بوده است.
وی اشاره کرد: حرکتی که نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای ارتقای سطه فرهنگ مطالعه در بین مردم عشایر آغاز کرده است حقیقتا امیدوار کننده و قابل تقدیر است و شایسته است نهاد و سازمانهای فرهنگی و هنری دیگر این ادامه دهند این مسیر ارزشمند باشند.
همچنین در ادامه این برنامه فرشاد یاسمی، مدیرکل امور عشایری استان ایلام و عبدالصاحب نادری، فرماندار شهرستان ایلام در سخنان با شتریح برنامه ههای خدمت رسانی به عشایر، اقداماتی مانند آبرسانی سالم، ایجاد و تسطیح جاده های عشایری، کمک به تامین علوفه، ایجاد بازار فروش محصولات و ایجاد زیرساختهای ارتباطی موبایل در مناطق محل اسکان این خانوارها را مورد تاکید قرار دادند.
لازم به ذکر است در خلال و پایان این مراسم برنامه های نشست کتابخوان، جمع خوانی، قصه گویی، ایستگاه نقاشی در بین دانش آموزان مدرسه عشایری کولک توسط اداره امور کتابخانه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان و واحد فرهنگی، برگزار شد و علاوه بر آن برنامه های ورزشی و فرهنگی توسط هلال احمر و بنیاد نخبگان استان برگزار شد.
گفتنی است در پایان این برنامه بسته های نوشت افزار و کوله پشتی توسط اداره کل کتابخانه های عمومی و سرپرستی امور شعب بانک ملت استان ایلام، در بین دانش آموزان و فرزندان عشایر این منطقه توزیع گردید.