امیر جدیدی در گفتگویی با هالیوود ریپورتر درباره شرایط انتخاب به عنوان بازیگر نقش رحیم در فیلم سینمایی «قهرمان» صحبت کرد.

به گزارش روزگار پرس ، اصغر فرهادی در ابتدا قصد داشت فقط از بازیگران غیرحرفه‌ای برای فیلم جدیدش استفاده کند و این بخشی از تمایل او به حفظ هر چه بیشتر «فضای مستند و رئالیسم» در فیلم بود و توانست این کار را با اکثریت قریب به اتفاق استعدادهای روی پرده برای فیلم «قهرمان» انجام دهد، اما وقتی نوبت به شخصیت رحیم رسید، متوجه شد که این امکان پذیر نیست، چرا که به یک بازیگر باتجربه نیاز داشت که بتواند این نقش و ظرافت‌های آن را ایفا کند.

فرهادی درباره شخصیت رحیم می‌گوید: «او شخصیت ساده‌ای است، اما در شرایط بسیار پیچیده‌ای قرار دارد. او خط بسیار باریک و باریکی برای راه رفتن داشت و اگر به درستی انجام نمی‌شد، می‌توانست شخصیت را مانند یک فرد احمق و کسی که مردم دوستش ندارند، نشان دهد.»

او گرچه بازی‌های امیر جدیدی را دیده بود اما قبلا با این بازیگر کار نکرده بود. جدیدی پس از اولین فیلم بلندش که یک تریلر جنایی به نام «آفریقا» (۲۰۱۳) بود، بی سر و صدا در سینمای ایران نامی برای خود دست و پا کرده بود، اما نقشش در فیلم «عرق سرد» در سال ۲۰۱۸ که برای او جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را جشنواره فجر به ارمغان آورد، توجه فرهادی را جلب کرد.

اما انتخاب او برای نقش اصلی فیلم «قهرمان» تصمیم ساده‌ای نبود. جدیدی اخیرا برای ایفای نقشی شبیه به جیمز باند در یک فیلم عضلانی‌تر شده بود بعلاوه این که خودش نیز فیزیک ورزشی دارد و تنیس باز نیمه حرفه‌ای است اما رحیمِ «قهرمان» باید شخصیتی تقریباً مایوس و با ظاهری رقت انگیز باشد و به هر چیزی شبیه باشد جز قهرمان یک فیلم اکشن.

امیر جدیدی در این باره به هالیوود ریپورتر گفت: بعد از مصاحبه، [فرهادی] گفت: «تو را انتخاب می‌کنم، اما شما هیچ یک از ویژگی های مورد نظر من را ندارید – ما باید بدن و راه رفتنت را تغییر دهیم و باید با تغییر ظاهرت راحت باشی … و به خصوص باید وزن کم کنی. »

لاغر کردن برای کسی که از پیش چربی خاصی در بدنش ندارد، آسان نبود و جدید به ترکیبی بسیار پیچیده از رژیم غذایی و ورزش و چیزی فراتر از رژیم تناسب اندام معمولش برای کاهش توده عضلانی نیاز داشت، اما او متعهد شد که این کار را انجام دهد و زمانی که بعد از یک ماه نزد فرهادی رفت، حدود ۵ کیلو وزن کم کرده بود اما اصغر فرهادی خواست تا حتی بیشتر وزنش را کم کند.

تقریباً در همین زمان در اوایل سال ۲۰۲۰ بود که ویروس کرونا به عنوان یک بحران رو به رشد – که ایران یکی از کانون‌های اصلی اولیه آن بود – نمودار شد و آغاز برنامه‌ریزی شده فیلمبرداری را چندین ماه به تعویق انداخت و جدیدی نیز از این فرصت بهترین استفاده را کرد و در مجموع ۱۰ کیلو وزن کرد.

برای جدیدی، اولین تجربه کار با یکی از مشهورترین مولفان سینمای جهانی فراتر از آن چیزی بود که انتظار داشت. این بازیگر می گوید: «من فقط از لحاظ هنری چیزهای زیادی به دست نیاوردم. من در سطح انسانی چیزهای زیادی یاد گرفتم. آنچه برای من مهم است انسانیت است و واقعاً از نظر اخلاق و نگرش به من درس های انسانی داده اند.»

برای جدیدی، اولین تجربه کار با یکی از مشهورترین مولفان سینمای جهان فراتر از آن چیزی بود که انتظار داشت. این بازیگر می گوید: «من فقط از لحاظ هنری چیزهای زیادی به دست نیاوردم و در سطح انسانی چیزهای زیادی یاد گرفتم. آنچه برای من مهم است انسانیت است و واقعاً از نظر اخلاق و نگرش درس‌های زیادی گرفتم».