بازار خرده فروشی ایران با توجه به جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور که در آن محدوده سنی مصرف کننده هم افزایش یافته است می تواند زمینه ای برای توسعه فروشگاه های زنجیره ای باشد و به نوعی می توان گفت ایران در حال حاضر در کف بازار خرده فروشی قرار دارد و جای پیشرفت زیادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری “روزگار پرس” – محمدرضا عمرانی، کارشناس صنعت خرده فروشی در گفتگو با تیتر۲۰ درباره وضعیت بازار خرده فروشی و فروشگاه های زنجیره ای در ایران گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا صنعت خرده فروشی در دنیا به شدت آسیب دید، زیرا کرونا به کاهش توریسم و هتلینگ منجر شد

اما در فروشگاه های زنجیره ای قضیه متفاوت بود؛ به دلیل ضرورت رعایت مسائل بهداشتی تقاضا برای خرید از فروشگاه های زنجیره ای نسبت به قبل از کرونا بیشتر شد و البته در بخش های خرده فروشی بنگاه های کوچک و ارائه دهنده خدمات آسیب دیدند.

عمرانی با بیان اینکه فروش آنلاین و غیر حضوری در زمان کرونا توسعه یافت، افزود: برخی فروشگاه های زنجیره ای که زیرساخت فروشگاه های آنلاین داشتند بیشتر در زمان کرونا رونق داشتند و آنهایی که نتوانستند خود را با شرایط کرونایی تطبیق دهند و زیرساخت آنلاین ایجاد کنند کمتر توانستند به رونق برسند.

او با بیان اینکه فروشگاه های زنجیره ای دو نوع هستند، گفت: برخی فروشگاه های زنجیره ای بزرگ هستند که محصولات مختلف می فروشند و برخی از این فروشگاه ها مختص یک شرکت و تخصصی هستند که در زمان کرونا همین فروشگاه های کوچک به دلیل کاهش تردد آسیب دیدند.

عمرانی با تاکید بر اینکه مراکز تجاری که می توانند یک تجربه خوب برای خانواده ها رقم بزنند می تواند در جذب مشتریان موفق عمل کنند، اظهار کرد: در واقع مراکز تجاری که فود کورت، محل بازی بچه ها و فضای مناسب و … داشته باشند بیشتر در جذب مشتری موفق بودند هرچند در زمان کرونا این مساله با مشکل روبرو شد و خانواده ها نمی توانستند از بسیاری از خدمات استفاده کنند، با این حال وجود فروشگاه های زنجیره ای در مال ها و مراکز تجازی می تواند به ترافیک مشتریان منجر شود و یک اقدام مثبت است.

او با بیان اینکه فروشگاه های زنجیره ای که فروش آنلاین داشتند علاوه بر اینکه نقش کمک کننده ای در اجرای قرنطینه یا محدودیت های کرونایی داشتند در فرهنگ سازی برای خرید اینترنتی هم داشتند موثر بودند، تصریح کرد: در این چند وقت اخیر که کرونا در ایران شیوع داشته است گزارش های مثبتی برای فروش آنلاین منتشر شده که نشان دهنده روند صعودی فروش آنلاین فروشگاه های زنجیره ای در کشور است، برای نمونه در زمان شیوع بیماری کرونا طی یک گزارش رسمی فروش برخی از فروشگاه‌های اینترنتی، ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

این کارشناس بازار خرده فروشی با اشاره به اینکه بسیاری از مردمی که قبلا خرید آنلاین نداشتند در زمان کرونا این تجربه را کسب کردند، گفت: بازار خرده فروشی ایران با توجه به جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور که در آن محدوده سنی مصرف کننده هم افزایش یافته است می تواند زمینه ای برای توسعه ای فروشگاه های زنجیره ای باشد و به نوعی می توان گفت ایران در حال حاضر در کف بازار خرده فروشی قرار دارد و جای پیشرفت زیادی دارد.

همچنین عمرانی با تاکید براینکه در سال های اخیر تحریم های اقتصادی منجر به کوچک شدن سبد خانوار شده به همین دلیل بازار خرده فروشی ایران در کف قرار دارد، گفت: به طور قطع با کنترل تورم و رفع تحریم ها قسمت عمده ای از خریدهای که در این سال ها حذف شده اند دوباره برخواهند گشت و از این طریق بازار خرده فروشی و فروشگاه های زنجیره ای می توانند به فروش بیشتری دست پیدا کنند.

عمرانی با بیان اینکه برخی فروشگاه های بزرگ دارای سرویس های انبارداری حرفه ای هستند، گفت: این مساله می تواند در فروشگاه های زنجیره هم موثر باشند.

او با بیان اینکه خانواده هایی که در هفته به مراکز خرید مراجعه می کنند در صورتی که دارای فروشگاه های زنجیره ای باشند زمینه تسهیل در تامین مواد غذایی خانواده ها فراهم می شود، گفت: در واقع خانواده ای که برای خرید کالا به مراکز خرید مراجعه می کند ترجیح می دهد کالاهای مصرفی خود را هم از فروشگاه های زنجیره ای آنجا تامین کند به همین دلیل است که استقرار فروشگاه های زنجیره ای در این مراکز می تواند به ترافیک تردد و خرید منجر شود.