دکتر قادری توسعه فروشگاه های زنجیره ای را یکی از شاخصه های مهم توسعه یافتگی کشور عنوان کرد و افزود: باید عقب ماندگی از برنامه ششم توسعه با تحقق سهم ۲۰ درصدی فروشگاه های زنجیره‌ای از نظام توزیع جبران شود.

دکتر قادری توسعه فروشگاه های زنجیره ای را یکی از شاخصه های مهم توسعه یافتگی کشور عنوان کرد و افزود: باید عقب ماندگی از برنامه ششم توسعه با تحقق سهم ۲۰ درصدی فروشگاه های زنجیره‌ای از نظام توزیع جبران شود.

به گزارش پایگاه خبری “روزگار پرس” به نقل از روابط عمومی اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای، دکتر قادری نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با حضور در جلسه هیات مدیره اتحادیه با بیان اینکه قوانین در زمان مشخص باید اجرایی شوند،گفت: کاهش قیمت یکی از مهمترین اهداف تعیین سهم ۲۰ درصدی برای فروشگاه‌های زنجیره ای از نظام توزیع در برنامه ششم توسعه بود که عقب ماندگی از آن منجر به کند شدن روند تحقق این مهم شده است.

دکتر قادری در ادامه افزود: البته در حال حاضر فروشگاه های زنجیره ای با سهمی نزدیک به ۱۲ درصد و بکارگیری تمام ظرفیت ها و تلاش های شبانه روزی با ارائه کالا و خدمات و به خصوص کالاهای تنظیم بازاری به نحو مطلوب در برهه های مختلف به ویژه ایام پاندمی کرونا بعنوان بازوی اجرای دولت آرامش را در بازار ایجاد کردند این در حالیست که اگر سهم ۲۰ درصدی محقق می شد آثار و برکات آن به مراتب بیشتر بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه فروشگاه های زنجیره ای در تقابل با صنوف سنتی تلقی نمی شود، اظهار داشت: فروشگاه های زنجیره ای با انتقال دانش و تجربه به دیگر صنوف ضمن نوین سازی نظام توزیع، نه تنها منجر به کاهش چشمگیر هزینه های سربار صنوف سنتی می شود، بلکه اشتغال آنان را حفظ کرده و تبدیل به شغلی پایدار می کند.

نماینده مردم شیراز در ادامه افزود: اعطای فرانچایز و فعالیت در قالب برند واحد با ارائه کالا و خدمات با قیمت و کیفیت یکسان در اقصی نقاط کشور یکی از اقدامات قابل تحسین فعالین این صنف است که آثار و برکات فروانی دارد.

وی با اشاره به فعالیت کلیه صنوف بر بستر اینترنت یک امر ضروری در آینده نزدیک است، گفت: یکی از مشکلات حوزه توزیع عدم آموزش کافی آحاد مردم به این نوع فعالیت است. دکتر قادری در ادامه تصریح کرد: تجربه موفقی که فروشگاه های زنجیره ای در فروش مجازی بویژه در ایام پاندمی کرونا و سهولت در دسترسی به انواع کالا و خدمات برای هموطنان داشتند باید برای دیگر صنوف نیز اتفاق بیوفتد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس شورای اسلامی معتقد است صرفه ناشی از مقیاسی که فروشگاه های زنجیره‌ای به وجود آورده‌اند، کاهش هزینه های سربار و در نتیجه کاهش قیمت را به همراه دارد که این نکته قابل تاملی است. وی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از کالای ایرانی افزود: فروشگاه های زنجیره ای بهترین مکان برای عرضه تولیدات ملی و در نتیجه ارتقای تولیدات کشور براساس نیاز مصرف کنندگان است.

دکتر قادری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رفع موانع گفت: ما می‌دانیم مشکلاتی برای فعالین حوزه فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد در همین رابطه از پیشنهادات اتحادیه مربوطه برای رفع موانع استقبال می کنیم. وی همچنین معتقد است اخذ عوارض مالیات بر ارزش افزوده در سیستم توزیع کالا باید اصلاح شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: باید از این نوع فعالیت حمایت کرد در همین رابطه کمیسیون های تخصصی مجلس با فراخواندن دستگاه های اجرایی که تخلفاتی را انجام می دهند و موانعی را در راه تحقق برنامه ششم توسعه ایجاد می‌کنند درصدد روشن کردن موضوع و رفع موانع هستند.

نماینده مردم شیراز با بیان اینکه دستگاه های اجرایی از برخورد سلیقه ای پرهیز کنند، افزود: نباید مشکلات را به کل تعمیم داد و سیستماتیک برشمرد. وی در پایان از فروشگاه های زنجیره ای خواست با ابهام زدایی و ارائه کالا و خدمات به نحو احسنت از بروز هرگونه شبهه جلوگیری کنند.