به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی از بی‌بی‌سی انگلیسی، سوزانا کلارک نویسنده نام‌آشنای انگلیسی که در سال ۲۰۰۵ با رمان جاناتان استرنج و آقای نورل برنده جایزه هوگو برای بهترین رمان شد، دیروز (چهارشنبه ۱۷ شهریور) با دنباله این رمان که پیرانزی (Piranesi) نام دارد بیست و ششمین جایزه ادبیات داستانی زنان را از آن خود کرد.

پیرانزی یک رمان فانتزی و معمایی درباره مردی است که به تنهایی در یک هزارتو زندگی می‌کند. این رمان برای رسیدن به جایزه ۳۰ هزار پوندی ادبیات داستانی زنان پنج نامزد دیگر از جمله نیمه در حال محو شدن نوشته بریت بنت را پشت سر گذاشت.

رمان کسی در این مورد حرف نمی‌زند نوشته پاتریشیا لاکوود آمریکایی، زمین ناآرام از کلر فولر انگلیسی، پادشاهی متعالی اثر یا گیاسی نویسنده غنایی- آمریکایی و خواهر یک فرد مسلح چطور خانه‌اش را جارو می‌زند نوشته چری جونز اهل باربادوس دیگر رقبای پیرانزی برای رسیدن به این جایزه بودند.

برناردین اواریستو رئیس هیات داوران جایزه ادبیات داستانی زنان درباره این رمان گفت: سوزانا کلارک با اولین رمانش در ۱۷ سال گذشته، یک فانتزی دست اول و فراتر از انتظار عرضه کرده که ژانرهای مختلف را در هم می‌آمیزد و پیش‌داوری‌ها را درباره این که کتاب یعنی چه، به چالش می‌کشد. او جهانی را خلق کرده که فراتر از نهایت تخیل ماست و چیزی عمیق درباره معنای انسان بودن به ما می‌گوید.

رمان جاناتان استرنج و آقای نورل با ترجمه سید مصطفی رضیئی از انتشارات کتابسرای تندیس و کتاب پیرانزی با برگردان اطلسی خرامانی توسط انتشارات آذرباد چاپ و به بازار کتاب ایران عرضه شده‌اند.

جایزه ۳۰ هزار پوندی ادبیات داستانی زنان از بیست و شش سال پیش تاکنون هرساله از آثار داستانی ممتاز، بلندپروازانه و دست اول که توسط زنان از سراسر جهان به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند، حمایت و تقدیر می‌کند. سال گذشته مگی اوفارل با رمان همنت درباره پسر ویلیام شکسپیر، نمایشنامه‌نویس پرآوازه انگلیسی، برنده این جایزه شد.