به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار فرهنگی ، فهرست نامزدهای جایزه بهترین فیلم شصت‌وپنجمین جشنواره فیلم لندن در حالی اعلام شد که فیلم جاده خاکی به کارگردانی پناه پناهی و به نمایندگی از سینمای ایران نیز در این فهرست حضور دارد.

نامزدهای امسال این جایزه ویترینی متنوع از استعداد فیلمسازی را از سراسر جهان به نمایش می‌گذارند، ۱۱ کشور مختلف در بخش تهیه‌کنندگان و دستیاران تهیه‌کنندگان در ساخت این ۸ فیلم مشارکت داشته‌اند. فیلم‌های منتخب همچنین از لحاظ مضمون نیز طیف گسترده‌ای از موضوعات را دربرمی‌گیرند، از یک کمدی اجتماعی و واقع گرایانه با چاشنی سیاسی از ایران گرفته تا نسخه انیمه داستان دیو و دلبر از ژاپن که توسط یکی از بزرگترین انیمه سازان جهان ساخته شده است.

جایزه بهترین فیلم جشنواره لندن هرساله برای تجلیل از فیلمسازی الهام‌بخش، مبتکرانه و شاخص در جهان اهدا می‌شود. از برندگان اخیر این جایزه که از سال ۲۰۰۹ راه اندازی و اولین بار برای درام جنایی یک پیامبر (A Prophet) به ژاک اودیار اعطا شد می‌توان به بی‌عشق ساخته آندری زویاگینتسف، زنان خاص از کلی ریچارد و شوالیه ساخته آتنا ریچل تسانگری اشاره کرد.

۸ فیلمی که به رقابت برای جایزه بهترین فیلم جشنواره لندن ۲۰۲۱ راه یافتند و قرار است جادوی سینما را به قلب لندن ببرند عبارتند از: بِل محصول ژاپن و کاری از مامورو هوسودا، سوراخ محصول مشترک ایتالیا، آلمان و فرانسه به کارگردانی میکل آنجلو فرامارتینو، دست خدا محصول ایتالیا کاری از پائولو سورنتینو، نیترام محصول استرالیا به کارگردانی جاستین کرزل، جاده خاکی محصول ایران ساخته پناه پناهی، غروب محصول مشترک مکزیک، فرانسه و سوئد به کارگردانی و نویسندگی میشل فرانکو، لینگویی، پیوندهای مقدس محصول مشترک چاد، فرانسه، آلمان، بلژیک کاری از محمد صالح هارون و چیزهای واقعی محصول انگلیس به کارگردانی هری وتلیف.

فیلم ۹۳ دقیقه‌ای جاده خاکی به تهیه کنندگی مستانه مهاجر که نماینده سینمای ایران در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن نیز بود داستان سفر جاده‌ای یک خانواده چهار نفره به سوی مرزهای غربی ایران را روایت می‌کند و تصویری آمیخته به اشک و لبخند از روابط خانوادگی ارائه می‌دهد. حسن معجونی، پانته‌آ پناهی‌ها، رایان سرلک، امین سیمیار و بهرام ارک بازیگران این فیلم هستند و امین جعفری (فیلمبردار)، عبدالرضا حیدری (صدابردار)، پیمان یزدانیان (آهنگساز)، ایمان امیدواری (طراح گریم)، اشکان مهری و امیر اطمینان (تدوین‌گر) دیگر عوامل آن را تشکیل می‌دهند.

برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره لندن روز ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر ۱۴۰۰) از طرف هیات داوران رسمی جشنواره معرفی می‌شود که اعضای آن در هفته‌های آتی اعلام خواهند شد. جایزه گریرسون برای بهترین فیلم مستند و جایزه ساترلند برای بهترین فیلم اول یک کارگردان از جمله دیگر بخش های رقابتی جشنواره لندن هستند که برنامه کامل آنها به زودی اعلام خواهد شد. در جشنواره امسال بار دیگر جایزه از نگاه مخاطب را خواهیم داشت که سال گذشته به فیلم یک دور دیگر ساخته توماس وینتربرگ اهدا شد و او را در مسیر دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان نودوسومین دوره از جوایز اسکار قرار داد.

جشنواره فیلم لندن بزرگترین رویداد سینمایی در انگلیس است که هر ساله در نیمه دوم ماه اکتبر با نظارت بنیاد فیلم بریتانیا (BFI) برگزار می‌شود. در این جشنواره معتبر سینمایی که از سال ۱۹۵۷ راه‌اندازی شد هر ساله بیش از ۳۰۰ فیلم بلند، مستند و کوتاه از حدود ۵۰ کشور جهان به نمایش گذاشته می‌شود.شصت و پنجمین دوره این جشنواره از ۶ تا ۱۷ اکتبر (۱۴ تا ۲۵ مهر) برگزار خواهد شد.