گرمایش جهانی یا تغییر اقلیم، چالش‌های زیادی برای حیات انسان رقم زده به طوری که کارشناسان معتقدند با ادامه این روند تا سال ۲۰۲۵ نیاز آبی جهان در بخش کشاورزی ۱.۳، صنعت ۱.۵ و شرب ۱.۸ برابر می‌شود؛ این تاثیر در ایران نیز بسیار محسوس است زیرا ایران در زمره ۱۱ کشور اول جهان از نظر انتشار گازهای گلخانه‌ای است که تبعات زیادی از جمله افزایش کانون‌های گرد و غبار را به همراه داشته است.

تغییر اقلیم پدیده ای که است که انسان متهم ردیف اول آن است که به نظر دانشمندان این پدیده‌ یکی از ۱۰ عامل اصلی است که می تواند حیات انسان را در معرض خطر قرار دهد به طوری که در سال های اخیر تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی صدمات جبران‌ناپذیری را به برخی کشورهای وارد کرده است، در واقع انسان ها از ابتدای آفرینش برای دستیابی به آب و غذا، هر جا که اقلیم مناسبی می یافتند، در آنجا اقامت می کردند اما آن چیزی که امروزه مشکل ساز شده سرعت زیاد تغییر اقلیم و گرم شدن زمین با شتاب است که در این شرایط دانشمندان معتقدند وقتی تغییر اقلیم خیلی سریع صورت می‌گیرد، موجودات زنده نمی‌توانند خود را با آن وفق دهند و در نتیجه حیات به خطر می‌افتد.

در واقع گازهای گلخانه ای در اثر فعالیت های انسانی در اتمسفر رها می شوند،  زمانی که سوخت های فسیلی برای تولید انرژی استفاده شده و جنگل ها قطع و سوزانده می شوند،  دی اکسید کربن (CO۲) تولید می شود،  متان (CH۴) و اکسید نیتروژن (N۲O  ) نیز در اثر فعالیت های کشاورزی، تغییر کاربری زمین و دیگر منابع منتشر می شوند،  مواد شیمیایی صنعتی به نام هالوکربن ها (CFCS۹, HCFS و PFCS۹) و دیگر گازهای با طول عمر بالا مانند سولفورهگزافلوراید (SF۶) در اثر فعالیت های صنعتی رها می شوند و انتشار می یابند که در نهایت تغیر اقلیم را به همراه دارد.

مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی (IPCC) در تحقیقی که سال ۲۰۱۳ انجام داد، اعلام کرد براساس شبیه‌سازی‌ها،  تغییر دمای جهانی سطح زمین تا پایان قرن ۲۱ نسبت به سال ۱۸۵۰ تا ۱.۵ درجه افزایش می‌یابد،  حد دو درجه‌ سانتیگراد به عنوان مرز خطر در گرمایش جهانی در نظر گرفته شده است. دانشمندان می‌گویند حتی اگر همین حالا میزان گازهای گلخانه‌ای را به اندازه‌ چشمگیری کاهش دهیم، اثرات آن ادامه خواهد داشت چرا که قسمت‌های بزرگی از سامانه‌ اقلیمی برای پاسخ دادن به تغییرات، صدها سال زمان احتیاج دارند،  به علاوه برای خارج شدن گازهای گلخانه‌ای از اتمسفر، به دهها سال زمان نیاز است.

با توجه به اهمیت موضوع فائو وارد عمل شد و پروژه  «برنامه آماده‌سازی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با صندوق اقلیم سبز» را با هدف کاهش تاثیر تغییر اقلیم در سال ۲۰۱۹ با همکاری سازمان حفاظت حفاظت محیط زیست آغاز کرد و ۸ سپتامبر ۲۰۲۱ به پایان می رسد.

کنوانسیون تغییر آب و هوا در COP۱۶، صندوق سبز اقلیم ( GCF ) را به منظور انجام مشارکت های معنا دار و بلند پروازانه در اقدامات جهانی اقلیمی در راستای دستیابی به اهداف اقلیمی جهانی تاسیس کرد.  این صندوق تغییر الگویی به سوی انتشار کم و ارتقاء انعطاف پذیری نسبت به اقلیم را با ارائه حمایت مالی به کشورهای در حال توسعه در دو محدوده محدود کردن یا کاهش انتشارگازهای گلخانه ای و سازگاری با اثرات تغییر اقلیم دنبال می کند.

به گزارش روز دوشنبه فائو، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان مرجع صلاحیت دار ملی ایران و صندوق اقلیم سبز با همکاری یکدیگر، این پروژه را پیش بردند و در قالب چند برگزاری چند کارگاه اقدامات را بررسی کردند، بر این اساس در آخرین کارگاه، ذینفعان محلی، ملی و بین المللی را به عنوان آخرین حلقه از زنجیره رویدادهای پروژه «برنامه آماده سازی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با صندوق اقلیم سبز» گرد هم آوردند.

این برنامه همسو با اقتصاد کم‌کربن و دستاورد تغییرات اقلیمی چارچوب فعلی کمک‌های توسعه‌ای سازمان ملل متحد بوده و توانسته است به تمامی نتایج برنامه‌ریزی شده خود در طی دو سال گذشته دست یابد. این پروژه، بر توانمندسازی مرجع صلاحیت دار ملی تعیین شده و تقویت ظرفیت آن در کشور متمرکز بوده است. علاوه بر این، مکانیسم‌ها، روش‌ها، چارچوب‌ها و استراتژی‌های مختلفی در طول عمر پروژه ایجاد شده‌اند.

گرولد بودِکِر نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران در جریان سخنرانی آغازین خود در این کارگاه آموزشی گفت: در طول اجرای این پروژه، فائو، به عنوان شریک اجرایی، همیشه متعهد به ارائه تخصص فنی، داده‌ها و ابزارهای سیاستی خود برای حمایت از کشور در تلاش‌های خود برای تقویت ظرفیت‌های ملی برای دسترسی موثر و مدیریت کارآمد، ردیابی و هدایت تأمین مالی اقدامات اقلیمی با در نظر گرفتن الزامات صندوق اقلیم سبز بوده است.

همسو با اهداف این کارگاه سه روزه، دانش و مهارت‌های مورد نیاز در چهار موضوع اصلی مشارکت و درگیرکردن ذینفعان، زنان و جوانان، سرمایه‌گذاری استراتژیک تامین مالی اقدامات اقلیمی و مهارت‌ها و رویکردهای اساسی در ایجاد و توسعه برنامه‌های آتی، با شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشته شد.

فائو به عنوان نهاد پیشرو سازمان ملل متحد در پیشبرد و هدایت تلاش‌های جهانی در زمینه توسعه کشاورزی پایدار و هوشمند به اقلیم، با ارائه توان و ظرفیت فنی و تخصصی خود به کشورهای عضو، از تلاش‌های آن‌ها در زمینه برنامه‌ریزی، دسترسی به سرمایه صندوق اقلیم سبز و  به کارگیری آن و همچنین گزارش‌دهی درباره اقدامات مرتبط با کاهش و سازگاری با تغییرات اقلیمی در کشاورزی، حمایت می‌کند.