به گزارش از شبکه ترویج کتابخوانی، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفتمین دوره طرح «انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران» را با هدف توسعه و ترویج کتاب‌خوانی از طریق حمایت از برنامه‌ها و پیشنهادهای نو و ابتکاری، اثربخش و پایدار برگزار می‌کند.

این طرح با مشارکت برخی نهادهای دولتی و غیردولتی؛ از جمله سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، کانون­‌های فرهنگی و هنری مساجد، کمیسیون ملی یونسکو تشکل‌های نشر، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و دیگر نهادها و سازمان‌های فعال و علاقه‌مند در این زمینه اجرا می‌شود. شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه کشوری، مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی دریافت می­‌کنند.

در ۶ دوره برگزاری این برنامه به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷) و یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته ­اند عنوان «پایتخت کتاب ایران» را کسب کنند.

برنامه‌های هر شهر در زمینه ترویج کتاب‌خوانی که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه می‌شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

امسال به دلیل شیوع کرونا، توجه و تاکید به طراحی و اجرای فعالیت در فضاهای مجازی برای غنی کردن اوقات فراغت مردم به عنوان یکی از شاخصه‌های برنامه مدنظر قرار گرفته شده است. همچنین امسال برای حفظ سلامتی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کلیه فرایندهای اجرایی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

با اعلام فراخوان هفتمین دوره برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در زمستان ۱۳۹۹، شهرهای متقاضی شرکت در این برنامه اقدام به مستند کردن فعالیت‌های ترویجی کتاب‌خوانی خود کردند و با اعلام فراخوان ارسال آثار شرکت در برنامه ۱۹۰ شهر از سراسر کشور در این برنامه شرکت کردند که نسبت به دوره گذشته ۱۶ شهر بیشتر در این برنامه حضور دارند.

در این دوره استان‌های کرمانشاه با ۱۴ شهر، فارس ۱۳ شهر و استان‌های البرز، مازندران، هرمزگان، خراسان رضوی با ۱۲ شهر بیشترین شهرهای شرکت کننده و استان قزوین با صفر شهر کمترین شرکت کننده در این برنامه را به خود اختصاص دادند.

داوری این برنامه در سه مرحله برگزار خواهد شد و داوری مرحله اولیه از روز دوشنبه ۸ شهریورماه آغاز به کار کرد و از میان آثار راه به یافته به مرحله نیمه‌نهایی شهرهای خلاق کتاب‌خوانی و پایتخت کتاب ایران معرفی خواهند شد.

با توجه به شیوع کرونا سه روش برای ارسال مستندات کتاب‌خوانی شهرهای متقاضی عنوان پایتخت کتاب به دبیرخانه مرکزی در نظر گرفته شد.

گزارش آماری هفتمین دوره برنامه پایتخت کتاب ایران