به گزارش روز شنبه از سازمان تامین اجتماعی، بر این اساس، همه بیمه شدگان و مستمری بگیران بازنشسته و ازکار افتاده کلی، که دارای حساب کاربری فعال در درگاه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی هستند، می توانند مراتب اشتغال به تحصیل فرزندان ذکور تحت تکفل خود را که بالای ۱۹ سال سن دارند، بصورت غیرحضوری و از طریق سرویس مذکور اعلام کنند.

علاوه بر بیمه شدگان و مستمری بگیران، فرزندان ذکور بالای ۱۹ سال سن و تحت تکفل آنها، در صورت ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در درگاه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی، می توانند راسا نسبت به اعلام مراتب اشتغال به تحصیل خود از طریق سرویس مذکور اقدام کنند.

خاطرنشان می سازد، اعلام مراتب اشتغال به تحصیل بصورت غیرحضوری، منوط به دریافت کد رهگیری (کد مجوز استعلام گواهی اشتغال به تحصیل) توسط متقاضی از سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نشانی اینترنتی https://estelam.msrt.ir و مطابق ضوابط اعلام شده در سامانه مذکور است.

متقاضیان واجد شرایط، ظرف سه ماه پس از دریافت کد رهگیری موصوف، می بایست نسبت به اعلام آن از طریق درگاه غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی اقدام کنند. در غیر اینصورت، اعلام مراتب اشتغال به تحصیل و بهره مندی از خدمات مورد نظر، منوط به دریافت مجدد کد یادشده از سامانه ذی ربط خواهد بود.

پس از اعلام کد رهگیری توسط متقاضی واجد شرایط، استعلام موضوع اشتغال به تحصیل بصورت الکترونیکی از طریق سرویس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده و در صورت تائید و احراز مراتب، اطلاعات مربوطه در پایگاه سازمان تامین اجتماعی ذخیره و ملاک ارائه خدمات به ذینفع خواهد بود.

اعتبار اطلاعات دریافتی از پایگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به منظور ارائه خدمات، با توجه به تاریخ تائید مراتب اشتغال به تحصیل، لغایت پایان نیمسال تحصیلی مربوطه بوده و برای دوره های تحصیلی بعدی، فرآیند دریافت کدرهگیری و استعلام، می بایست مجددا انجام شود.

با راه اندازی سرویس یاد شده و به منظور حذف کاغذ و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی، دریافت گواهی های اشتغال به تحصیل صادره از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی فاقد موضوعیت است و صرفا در موارد ضروری و در صورت عدم امکان استعلام الکترونیکی (بدلیل اختلال در شبکه، نقص در اطلاعات پایگاه ذی ربط و … )، رسیدگی به درخواست مراجعین حضوری بر اساس گواهی الکترونیکی صادره از سامانه سجاد، کما فی السابق بلامانع است.