به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار فرهنگی از پایگاه اطلاع‌رسانی ورایتی، متولیان جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو اعلام کردند تمام کسانی که در نسخه آتی این رویداد سینمایی شرکت می‌کنند باید به طور کامل در برابر ویروس کرونا واکسینه شده باشند. آن دسته از بازیگران، مدیران هالیوودی، روزنامه‌نگاران و دیگر میهمانان این جشنواره که هنوز واکسینه نشده‌اند، برای ورود به سالن‌های برگزاری این جشنواره کانادایی باید تست منفی کرونا ارائه کنند. همچنین استفاده از ماسک نیز برای همه شرکت‌کنندگان الزامی است.

متولیان جشنواره فیلم تورنتو روز گذشته (دوشنبه، ۱ شهریور ۱۴۰۰) در توییتی تاکید کردند: دست‌اندرکاران فستیوال و تماشاچیانی که از ۹ تا ۱۸ سپتامبر (۲۷- ۱۸ شهریور) وارد سالن‌های جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۱ می‌شوند، باید یا گواهی واکسیناسیون کامل علیه کووید-۱۹ ارائه دهند یا ثابت کنند طی ۴۸ ساعت پیش از ورود به سالن تست کرونا داده‌اند و جواب منفی بوده است.

این روزها برای جلوگیری از شیوع کرونای نوع دلتا، در بسیاری از رویدادهای هالیوودی از جمله فرش قرمز اکران فیلم‌ها، ارائه گواهی واکسیناسیون و زدن ماسک اجباری شده است. جشنواره فیلم کن که در ماه ژوئیه برگزار شد نیز قواعد و شیوه‌نامه‌های مشابهی داشت به علاوه آن که شرکت کنندگان در این جشنواره موظف بودند در صورت واکسینه نشدن، هر ۴۸ ساعت یک بار تست کووید بدهند.

جوانا ویسنت و کامرون بیلی دبیران جشنواره فیلم تورنتو در توضیح بیشتر در این باره گفتند: متولیان جشنواره دقت و ملاحظات فراوانی را در تبیین این شیوه‌نامه‌های خاص لحاظ کرده‌اند تا خطر ابتلا به کرونا را برای مخاطبان و میهمانانی که در جشنواره فیلم تورنتو شرکت می‌کنند به حداقل برسانند. ما در این راه به راهنمایی‌های پزشکی در سطح شهری و استانی و توصیه‌ها درباره تست فوری اعتماد کردیم و انتظار داریم به این طریق سطح جدیدی از شفافیت و اطمینان خاطر را به شرکت کنندگان در نسخه سال ۲۰۲۱ جشنواره هدیه کنیم.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر بیش از ۲۱۲ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از چهار میلیون و ۴۳۸ هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

جشنواره فیلم تورنتو یک رویداد سینمایی معتبر است که از سال ۱۹۷۶ میلادی تابستان هر سال در تورنتوی کانادا برگزار می‌شود. این جشنواره سینمایی در هر دوره بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ فیلم را در حدود ۳۷ سالن به نمایش می‌گذارد و هر سال به طور میانگین میزبان بیش از ۲۵۰ هزار تماشاگر است.

جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو سال گذشته به دلیل تداوم شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد، اما امسال یک نسخه محدود از این رویداد از ۱۸ تا ۲۷ شهریور به صورت حضوری برگزار خواهد شد. فیلم‌های منتخب جشنواره تورنتو امسال به صورت دیجیتال نیز نمایش داده خواهند شد تا سینمادوستانی که امکان سفر به کانادا را ندارند از محتوای جشنواره محروم نشوند.

فیلم زاوالا ساخته ارسلان امیری به نمایندگی از سینمای ایران در بخش «Midnight Maddens» جشنواره فیلم تورنتو با پنج فیلم دیگر، از جمله تیتان که نخل طلای جشنواره کن را برد، برای کسب جایزه‌ تماشاگران رقابت می‌کند. فیلم‌های تل ماسه، شب گذشته در سوهو و ایوان هانسن عزیز از دیگر فیلم‌های منتخب چهل و ششمین جشنواره فیلم تورنتو هستند.