به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار فرهنگی ، برنامه تجاری جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری با عنوان وعده‌های شرقی (Eastern Promises) امسال پیش از آغاز این فستیوال معتبر سینمایی، از ۲۸ ژوئیه تا ۱۲ اوت (۲۱-۶ مرداد ۱۴۰۰) برگزار شد و ۲۹ پروژه سینمایی منتخب را در سه شاخه مختلف به صورت آنلاین برای چهره‌های مطرح فیلمسازی به نمایش درآورد. از بین این پروژه‌ها، خوش‌آتیه‌ترین‌هایشان شانس دریافت جوایز حمایتی به مجموع مبلغ ۱۱۵ هزار یورو را داشتند.

در شاخه فیلم‌های در دست ساخت، ۱۲ فیلم داستانی و مستند از منطقه بالکان، کشورهای حوزه شوروی سابق، خاورمیانه و آفریقای شمالی که در مراحل پایانی تولید یا پیش از تولید بودند، معرفی شدند که دو فیلم ساخته سینماگران ایرانی بودند؛ بوف، باغ و نویسنده از سارا دولت آبادی و سرنوشت ساخته یاسر طالبی.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ورایتی، برندگان جایزه حمایتی پروژه‌های در حال ساخت پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم کارلووی واری دیروز (دوشنبه، ۲۵ مرداد) اعلام شدند و فیلم بوف، باغ و نویسنده ساخته سارا دولت‌آبادی یکی از آنها بود.

این فیلم که محصول مشترک ایران و فرانسه است، به کارگردانی سارا دولت‌آبادی و تهیه‌کنندگی دولت‌آبادی، امیر نادری و فرهاد محمدی ساخته شده و بر موضوع کشف و شهود شاعرانه محمود دولت آبادی، تمرکز دارد. در این فیلم سارا دولت‌آبادی جهان تخیل پدر را که مرزهای واقعیت ادراکی را برای مخاطب محو می‌کند ثبت کرده و همزمان با کاوش در باغ مخفی زندگی او به عنوان یک نویسنده، انزوای روزمره‌اش را به تصویر می‌کشد.

محمود دولت آبادی یکی از تاثیرگذارترین و شناخته‌شده‌ترین نویسندگان ادبیات داستانی معاصر ایران به شمار می‌رود که با خلق آثاری مانند کلیدر و جای خالی سلوچ به‌خوبی توانست، زندگی و رنج روستانشینان را در قالب کلمات به تصویر بکشد. فقر و ناآگاهی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که دولت‌آبادی کوشید در قاب داستان‌هایش به آن بپردازد.

فیلم قربانی محصول مشترک اسلوواکی، جمهوری چک و آلمان به کارگردانی میخال بلاسکو و فیلم تینا و مگی محصول مشترک گرجستان و آلمان به کارگردانی یوسب بلیادزه دیگر برندگان جایزه حمایتی امسال جشنواره کارلووی واری بودند. مستند سرنوشت محصول مشترک ایران، فرانسه، آلمان و نروژ به کارگردانی یاسر طالبی و تهیه‌کنندگی طالبی و الهه نوبخت از دیگر شانس‌های دریافت این جایزه حمایتی بود که متاسفانه در این راه موفق نشد.

جشنواره بین‌المللی کارلووی واری Karlovy Vary Film Festival یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای سینمایی جهان است که از سال ۱۹۴۶ هر ژوئیه (تیر/مرداد) در جمهوری چک برگزار می‌شود. پنجاه و پنجمین دوره این جشنواره سینمایی که مهمترین فستیوال فیلم در اروپای مرکزی و شرقی است، از جمعه این هفته (۲۹ مرداد ۱۴۰۰) آغاز شده و تا ششم شهریور ماه ادامه خواهد داشت و در بخش افق‌ها میزبان دو فیلم به نمایندگی از سینمای ایران خواهد بود: قصیده گاو سفید ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم و جاده خاکی به کارگردانی پناه پناهی.