به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت ، محمدرضا شانه ساز روز دوشنبه در یک نشست مجازی، افزود: با توجه به کمبود سرم در کشور به دلیل افزایش مبتلایان به کرونا و بالا رفت مصرف آن در مراکز درمانی، امکان وارد کردن سرم به دلیل حجیم بودن از طریق هوایی و گران بودن آن ممکن نبود به همین دلیل فورا از طریق زمینی و دریایی واردات صورت گرفت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر توزیع سرم به دقت در داروخانه ها انجام می شود و تمامی واردات سرم از منابع تایید شده بوده و نیاز به انجام آزمایش خاص ندارند.

شانه ساز توضیح داد: سرم هایی که از منابع تایید نشده توسط برخی از شرکت ها وارد می شوند نیاز به آزمایشات و بررسی ویژه دارند به همین دلیل باید از منابع تایید شده وارد شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در بازدید از انبارهای گمرک در خصوص داروهای وارد شده، بسیاری از داروهای این انبارها مورد نیاز کشور نبوده و برخی داروها از جمله رمدسیویر سریعا ترخیص و در اختیار داروخانه ها قرار گرفت.

به گفته شانه ساز، اکنون تا سه ماه ذخیره داروی رمدسیویر در کشور موجود است و بازار از لحاظ سرم و این دارو دارای ثبات قابل قبولی است.

وی افزود: مصرف سرم اکنون در کشور ۱۰ برابر شده و در پیک پنجم کرونا مراجعان بیماران کرونایی به مراکز درمانی افزایش یافت و به تبع آن نیاز به سرم نیز زیاد شد.

وی تصریح کرد: داروهای تجویز شده بیماران کرونایی توسط برخی از پزشکان مطابق دستورالعمل علمی نیست و نابجا مصرف می شود، به همین دلیل افزایش نیاز نابجا به داروها که از سوی برخی از افراد و تشکل ها بخاطر منافع شخصی و صنفی خود مطرح می شد، باعث بروز مشکلاتی شده است.

وی با اشاره به تفاوت فرایند تولید داروها اضافه کرد: فرایند تولید داروی رمدسیویر ۱۵ تا ۲۰ است و نباید شاهد مصرف بی رویه آن باشیم.

شانه ساز تاکید کرد: ایران سومین کشور دنیا در تولید داروی رمدسیویر است و مواد اولیه آن را نیز تهیه می کنیم.

وی اظهار داشت: با بروز بیماری کرونا تولید روزانه‌ ۱۵۰ هزار ماسک در کشور به ۴۵ میلیون در روز افزایش یافت و این افتخار بزرگ برای اقتصاد کشور است.

شانه ساز تصریح کرد: ۹۲ درصد سهم کالاهای سلامت محور در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک بوده و عزم جدی وزارت بهداشت حمایت از تولید داخلی و کاهش واردات است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در این راستا ۳۰ درصد ارز برای واردات کاهش و ۱۰ درصد ارزبری به نفع تولید داخل دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک افزایش داده شده که این ها گام هایی در حمایت از تولید داخل است.