به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی از روزنامه واشنگتن پست، آدام آرون (Adam Aron) مدیر عامل گروه سینمایی ای ام سی/AMC در یک ویدئوکنفرانس ضمن اعلام این خبر گفت: در ۶ ماه گذشته در مقایسه با یک دهه اخیر چیزهای بیشتری درباره بلاکچین و رمزارزها یاد گرفتم. دانش بیشتر در این باره به من این اعتماد بنفس را داده است که امروز به طور رسمی از طرف گروه سینمایی ای ام سی به شما بگویم که ما تا پایان سال جاری میلادی سیستم‌های فناوری اطلاعات موردنیاز برای قبول بیت کوین در خرید بلیت سینما و تنقلات از درگاه آنلاین را در تمام شعب خود در آمریکا مستقر خواهیم کرد.

به این ترتیب ای ام سی در قبول کردن بیت کوین به غول‌های تجاری معروفی چون پی پال، ویکی پدیا، برگر کینگ، ساب وی و مایکروسافت خواهد پیوست. ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، اوایل سال جاری میلادی اعلام کرده بود این شرکت خودروسازی نیز بیت کوین را به عنوان یک ارز رایج به رسمیت خواهد شناخت اما دو ماه بعد حرف خود را پس گرفت و گفت به دلیل نگرانی‌ها از آسیب بیت کوین به محیط زیست از این کار منصرف شده است.

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، نشان داد ۳۶ درصد از کسب و کارهای کوچک و متوسط آمریکایی در معاملات خود بیت کوین قبول می کنند اما رواج رمزارزهای دیجیتال در بازار معاملات روزانه همچنان با موانع مربوط به رگولاتوری، ناپایداری در بازار و تردید مشتریان روبه‌روست.

غافلگیری ناشی از این ابتکار جدید ای ام سی در مقایسه با رشد ناگهانی سهام این کمپانی در یک سال گذشته هیچ بود. سهام ای ام سی در ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۲ دلار معامله می‌شد اما حالا به گزارش مارکت واچ، ارزش سهام این سینمای زنجیره‌ای با یک هزار و ۵۰۰ درصد افزایش، بیش از ۳۴ دلار مبادله می‌شود. پس از اعلام خبر قبول بیت کوین در سینماهای ای ام سی، ارزش سهام این گروه بیش از ۶.۷ درصد دیگر نیز افزایش یافت.

در دوران شیوع کرونا بروز بلاتکلیفی اقتصادی و ناپایداری بازار، مردم را به سمت انواع دیگر ارزها سوق داد و به این ترتیب رمز ارز بیت کوین با محبوبیت بی سابقه‌ای روبه رو شد. این ارز دیجیتال بیش از یک دهه پیش وقتی برای اولین بار ساخته شد، کمتر از یک سِنت قیمت داشت و حالا ارزش جاری بازار آن بیش از ۸۵۳ میلیارد دلار است.

آیا ابتکار ای‌ام‌سی برای کشاندن مردم به سینماها کافیست؟

گروه سینمایی ای ام سی در سال ۲۰۲۰ با تعطیلی طولانی مدت سینماها در سراسر آمریکا، بالای ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ضرر کرد. این در حالی است که در این مدت بازار سرویس های پخش اینترنتی حسابی رونق گرفت؛ براساس آمار منتشر شده توسط انجمن تصاویر متحرک، مشترکان این سرویس ها در سال ۲۰۲۰ با ۲۶ درصد افزایش در مقایسه با سال قبل، به ۱ میلیارد و ۱۰۰ هزار دلار رسید. از همین رو، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند تماشاچیان در شرایط کرونایی تماشای فیلم در خانه را به سینما رفتن ترجیح دهند و الگوی عرضه مستقیم فیلم به مخاطب مدت‌ها با ما باقی بماند.