به گزارش گروه فرهنگی از میراث آریا، معصومه محرر دبیر علمی رویداد ملی میراث‌فرهنگی با محور میراث روستایی ایران گفت: همزمان با فرا رسیدن هفته میراث‌فرهنگی و در راستای شعار سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۰ با عنوان گردشگری و توسعه روستایی، معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز و انجمن علمی گردشگری و هتل‌داری این دانشگاه با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به برگزاری دومین رویداد ملی میراث‌فرهنگی با محوریت میراث روستایی ایران به شکل مجازی کرد.

دبیر علمی رویداد ملی میراث‌فرهنگی افزود: این رویداد شامل برگزاری مسابقه تولید محتوا، سلسله نشست‏‌های علمی با حضور صاحب‏نظران این حوزه، نمایش تورهای مجازی و پخش مستند بود. این برنامه به‌مثابه راهکاری برای جبران فاصله اقشار جامعه با میراث‌فرهنگی به‌شمار می‌رود.

محرر تصریح کرد: رویداد ملی میراث‌فرهنگی با محور میراث روستایی ایران ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با تشکیل پنج کمیته علمی، اجرایی، فنی، پشتیبان و داوری آغاز به کار کرد و تا ۳۱ مردادماه ادامه دارد. از آنجا که این رویداد با پنج پیش نشست برگزار شد و این نشست‌ها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، نشست‌های تخصصی دیگری در هفته پایانی رویداد با حضور متخصصان صاحب‌نظر در این حوزه تدارک دیده شده و برگزار خواهد شد.

مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی و عضو هیئت علمی بخش مدیریت گردشگری و هتل‌داری دانشگاه شیراز عنوان کرد: پیرو درخواست متقاضیان، مهلت ارسال آثار به مسابقه تولید محتوا تا ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ تمدید شد. از اهداف اصلی مسابقه تولید محتوای میراث روستایی می‌توان به افزایش شناخت نسبت به میراث روستایی ایران شامل الگوی معیشت، مسکن، پوشاک، خوراک، آداب و سنن، باورها، ادبیات شفاهی، موسیقی، صنایع‏دستی، سبک زندگی جوامع محلی، رویدادها و آیین‌ها و ترویج گفتمان توسعه پایدار روستایی اشاره کرد.

او ادامه داد: آثار می‌تواند به شکل ویدئو کوتاه، اسلاید شو (همراه با روایت صوتی)، پادکست، موشن گرافیک، یادداشت‌های شخصی روستای من و تجربه نگاری باشد. اطلاعات بیشتر و شیوه‌نامه رویداد در سایت رویداد قابل دسترسی است.

محرر در خصوص ویژگی‌های این رویداد گفت: از ویژگی‌های بارز این رویداد می‌توان به نقش و مشارکت دانشجویان در بخش‌های مختلف رویداد، تقویت روحیه کار تیمی و فعالیت‌های گروهی، ایجاد تعامل و ارتباط میان دانشگاه و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی و میراث روستایی در راستای آسیب‌شناسی مسائل میراث روستایی و گردشگری روستایی، بررسی تاثیر بحران کرونا بر این حوزه و ارائه راهکار جهت احیا و شکوفایی در دوران پسا کرونا و توجه به موضوعات حائز اهمیت در عصر حاضر همچون کارآفرینی، محیط‌زیست و دانش بومی و نقش آن‌ها در زمینه‌سازی و افزایش رونق در روستاها اشاره کرد.