هجدهمین دوره از طرح‌های فصلی کتاب، در گرم‌ترین روزهای سال کار خود را با مشارکت حدود هزار کتابفروشی در سراسر کشور آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ، نیمه مرداد ماه، گرم ترین روزهای سال خورشیدی است، روزهایی که آفتاب شعاع مستقیم خود را بر زمین می گسترد و آن را در جنوب خرماپزان می گویند اما نیمه مرداد امسال، برای اهالی فرهنگ گرمای دیگری دارد، هجدهمین دوره از طرح های فصلی کتاب، داغ ترین روزهای سال برای کتابخوانان کشور رقم می زند.

مشارکت بیشتر از همیشه

کتابفروشان دیگر به طرح های فصلی اعتماد دارند و خانه کتاب توانسته برنامه ریزی دقیق خود در برگزاری این دوره ها را اثبات کند، استقبال مخاطبان از این طرح ها و مشکلاتی که کرونا در سال های اخیر برای اقتصاد فرهنگ به وجود آورده، همه دست به دست هم دادند تا تعداد کتابفروشی‌های حاضر در تابستانه کتاب ۱۴۰۰ بیشتر از هر دوره دیگری باشد.

این طرح در دوره‌های نخست، با حدود ۱۰۰ کتاب فروشی برگزار شد اما در این دوره بیش از ۹۵۸ کتابفروشی در سراسر کشور، مشارکت داشته اند که ۲۳۳ کتابفروشی در خارج از مراکز استان و در شهرستان هستند. در این دوره استان کهگیلویه و بویراحمد با ۴ کتابفروشی، هرمزگان و چهارمحال بختیاری با ۵ کتابفروشی کمترین و چون دوره های گذشته، تهران با ۱۵۷، خراسان رضوی با ۱۲۰ و اصفهان با ۹۳ کتابفروشی، بیشترین مشارکت را در طرح دارند.

تخفیف بیشتر برای مخاطبان

دوره های قبلی طرح های فصلی با تخفیف ۲۰ درصدی همراه بود اما این دوره درصد تخفیف به عدد ۵۰ رسیده است و سقف خرید نیز ۵۰ درصد افزایش داشته که نوید آمار فروش قابل توجهی را با خود دارد. سقف خرید کتاب در دوره های قبلی ۲۰۰ هزار تومان بود که این دوره ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و با توجه به تخفیف ۵۰ درصدی، هر مخاطب می تواند با ارایه کد ملی خود، ۳۰۰ هزار تومان کتاب بخرد و ۱۵۰ هزار تومان از این قیمت را بپردازد.

با توجه به افزایش قیمت ۳۵ درصدی کتاب در سال اخیر به نظر می رسد این افزایش تخفیف، دستاورد مهمی برای این دوره از طرح های فصلی باشد.

آخرین طرح فصلی در دولت دوازدهم

این دوره از طرح که آخرین دوره آن در دوران وزارت سیدعباس صالحی و دولت دوازدهم خواهد بود، روندی چون همیشه را در پیش گرفته است، چارچوبی که به قول معاون خانه کتاب و ادبیات ایران، اکنون به ثبات رسیده و نیازی به تغییر در کلیات ندارد، این طرح ها از جمله حمایت هایی است که کتابفروشان، برگزاری آن را در ایام رکود فروش کتاب در همه‌گیری کووید ۱۹ ضروری می دانند.

طرح های فصلی در دوران کرونا یکی از مهم ترین حمایت هایی بوده که از طرف معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ناشران و کتابفروشان انجام شده است و به ویژه در سه سال اخیر، با پرداخت های به موقع و تسویه کامل حساب ها در سریع ترین زمان ممکن، فرصت نجات بخشی به ویژه برای کتابفروشی های مستقل را رقم زده است که باید دید در پاییز و زمستان ۱۴۰۰ نیز شاهد برگزار خواهیم بود؟

طرح‌های فصلی فروش کتاب

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ برای هدفمندکردن یارانه نشر طرح های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد؛ در این طرح ها کتابفروشی ها می توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده شده را از وزارت خانه دریافت کنند. در این طرح ها که با نام طرح های فروش فصلی مشهور شده اند، توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی هایی که شرایط لازم را داشته باشند انجام می‌شود که آن‌ها می توانند کتاب های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند.

تاکنون بیش از ۱۷ طرح فصلی کتاب برگزار شده و هجدهمین دوره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب)، با عنوان تابستانه کتاب ۱۴۰۰ از نهم تا پانزدهم مردادماه، در کتابفروشی‌های عضو طرح سراسر کشور برگزار می‌شود.