تیم ملی کاراته بانوان در حالی که با نفرات مدعی و با تجربه عازم رقابت‌های قهرمانی آسیا شده بود، پس از ۷ دوره از رسیدن به مدال طلا بازماند تا ضعیف‌ترین نتایج سال‌های اخیر در این رقابت‌ها را رقم بزند.

به گزارش روزگار پرس ، تیم ملی کاراته زنان ایران با ترکیب سارا بهمنیار، طراوت خاکسار، رزیتا علیپور، مبینا حیدری و لیلا برجعلی با هدایت فرخناز ارباب عازم رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۲۱ در قزاقستان شد و بدون کسب مدال طلا به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد تا ضعیف‌ترین نتیجه تاریخ کاراته بانوان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا را از آن خود کند.

نمایش ضعیف چهره‌های مدعی کاراته بانوان در آلماتی لزوم بازنگری جدی در ترکیب تیم ملی برای رقابت‌های پیش‌رو و مخصوصا بازی‌های آسیایی را گوشزد کرد و نشان داد اطمینان از حضور در ترکیب ثابت تیم ملی و بی‌انگیزگی حاصل از آن زمینه‌ساز نتایج دور از انتظار مقابل رقیبان نه چندان مطرح نیز خواهد شد.

فدراسیون کاراته در سال‌های اخیر با اعزام این نفرات به رقابت‌های متعدد بین‌المللی، در حد توان از تیم ملی حمایت کرد اما نمایش ضعیف آن‌ها در آلماتی، نشان دهنده ضرورت تغییر و تحول در ترکیب ملی‌پوشان برای مسابقات آتی است.

افول کاراته بانوان ایران در این رقابت‌ها در حالی رقم خورد که چهره‌های با تجربه‌ای هم‌چون سارا بهمنیار، اینبار نیز پس از ناکامی در المپیک‌توکیو، حتی نتوانست در رقابت‌های آسیایی نیز به روی سکو برود!

بهمنیار پس از نمایش ضعیف در رقابت‌های المپیک توکیو، در رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز عملکرد ناامید کننده‌ای داشت و نشان داد نمی‌تواند مهره قابل اتکایی برای کاراته ایران حتی در رقابت‌های آسیایی باشد.

بهمنیار دارنده مدال برنز جهان ۲۰۱۸ که در جایگاه پنجم رنکینگ جهانی جای دارد، همانند دوره قبل رقابت‌های قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۹، این‌بار نیز از رسیدن به مدال بازماند.

او در نخستین مبارزه خود در وزن ۵۰- کیلوگرم، پس از برتری نزدیک ۴ بر ۳ مقابل حریفی از اندونزی در دومین مبارزه برابر مولدیر ژانگبیر دارنده مدال طلای امیدهای آسیا از کشور میزبان با نتیجه ۷ بر ۲ شکست خورد و به رده‌بندی رفت.

بهمنیار در دیدار رده‌بندی نیز در ادامه نمایش ضعیف خود با نتیجه ۸ بر ۴ مغلوب شائونگ گوشیا نفر ۱۷ رنکینگ و دارنده مدال برنز آسیا از چین تایپه شد و از رسیدن به مدال برنز نیز بازماند.

طراوت خاکسار نفر نهم رنکینگ جهان در وزن ۵۵- کیلوگرم و دارنده مدال طلای آسیا، نیز در همان مبارزه نخست مقابل تام هوانگ نفر ۸۹ رنکینگ از ویتنام تن به شکست داد و به رده‌بندی رفت. وی در رده‌بندی مقابل سابینا زاخروا، دارنده مدال نقره آسیا از قزاقستان ۳ بر ۲ پیروز شد و به مدال برنز رسید.

در وزن ۶۱- کیلوگرم، رزیتا علیپور نفر هفتم رنکینگ جهانی و دارنده مدال نقره آسیا که مدعی حضور در المیک توکیو بود، نیز نمایش ناامید کننده‌ای داشت. وی در همان دور نخست برابر سارا الامری کاراته کای نه چندان مطرح اماراتی که بهترین عنوانش مدال برنز جوانان آسیا بود، ۵ بر صفر شکست خورد و به گروه بازنده ها رفت. علیپور در این مرحله با شکست سوزوکی مایا نفر ۷۳ رنکینگ از ژاپن به دیدار رده‌بندی رسید و ۴ بر صفر ماتیوانی موروگسان کاراته کای نه چندان مطرح از مالزی و نفر ۱۴۹ رنکینگ جهان را شکست داد و به مدال برنز رسید.

مبینا حیدری دارنده در ۶۸- و لیلا برجعلی در ۶۸+ کیلوگرم به ترتیب صاحب مدال های نقره و برنز شدند.

ناکامی تیم ملی بانوان ایران در این رقابت‌ها در حالی بود که ایران در دوره قبل این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۹ موفق به کسب ۳ مدال طلا و یک نقره شده بود.

تیم ملی کاراته بانوان ایران در جدول رده‌بندی پس از تیم‌های ژاپن، ویتنام، امارات، قزاقستان، فیلیپین و اندونزی قرار گرفت تا ضعیف‌ترین نتیجه سال‌های اخیر را رقم بزند.

در بخش کاتای انفرادی بانوان نیز، فاطمه صادقی نمایش ناامید کننده‌ای داشت و از رسیدن به مدال بازماند و در کاتای تیمی نیز تیم بانوان ایران به مدال برنز رسید.