پیشکسوت و نایب رئیس سابق فدراسیون بسکتبال معتقد است، این رشته به خون تازه نیاز دارد و شرایط بسکتبال در چهار سال گذشته قابل قبول نیست.

به گزارش پایگاه خبری “روزگار پرس”، فدراسیون بسکتبال ایران که طی چهار سال گذشته با ریاست رامین طباطبایی اداره می‌شد، اکنون به مرحله‌ای رسیده که بار دیگر خانواده این رشته باید درباره چهار سال آینده آن تصمیم گیری کنند؛ تصمیم‌هایی که باید در قالب آرا، داخل صندوق رای ریخته شوند تا این رشته بار دیگر رئیس چهار سال آینده خود را بشناسد. به همین منظور ایسنا گفت‌وگویی را با امیر ایلیاوی ملی‌پوش سابق، پیشکسوت، کارشناس و نایب رئیس سابق فدراسیون بسکتبال ترتیب داده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

* بسکتبال به خون تازه نیاز دارد

ایلیاوی درباره شرایط فدراسیون بسکتبال ایران طی چهار سال گذشته، توضیح داد: شرایط فدراسیون بسکتبال در عرض این چهار سال شرایط خاصی بود و هیچ کار جدی انجام نگرفت. ما هر چه که داشتیم مربوط به فدراسیون قبل بود و الان ما احتیاج داریم که خون تازه‌ای در رگ‌های بسکتبال جاری شود. با توجه به تغییرات وزارت ورزش که الان یک وزیر ورزشی دارد، امیدوار هستم ایشان متوجه این شرایط شده و وضعیت را در این رشته تغییر دهند.

* در ۴ سال گذشته فقط تغییرات دیدیم

او ادامه داد: جامعه بسکتبال جامعه پویا است و افرادی در آن هستند که می‌توانند به داد بسکتبال برسند. متاسفانه در این چهار سال فرایند  استعداد یابی جوانان، مسابقات باشگاه‌ها، تیم ملی و … شرایطی بود که این قطار خودش حرکت کرد. باید کسی باشد که از خلاقیت‌های افراد استفاده کند، اما  متاسفانه این اتفاق در فدراسیون فعلی رخ نداد. امیدوارم هرکس که می‌آید به این اولویت‌ها توجه کند. درست است که کرونا هم تاثیرگذار بود، اما به طور کلی فدراسیون باید از مجموعه افراد کارآمد آن رشته به نحو احسن استفاده کند. در این فدراسیون بیشتر تغییرات انجام شد تا کارهای ریشه‌ای. امیدوارم هرکس روی کار آمد به این نکات توجه کند.

نایب رئیس سابق فدراسیون بسکتبال، با اشاره به ضعف‌های این فدراسیون طی چهار سال گذشته، اظهار کرد: بسکتبالی که استعدادیابی نداشته باشد و در رده‌های پایه آن کار نشود، مسابقات خوبی در رده‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و باشگاهی آن برگزار نشود، رشد نخواهد کرد. فدراسیون بودجه کافی دارد، اما اتفاقاتی افتاد که در شأن بسکتبال ما نبود. اتفاقاتی در بین بازیکنان رخ داد که مشکل از مسئول فدراسیون، سرپرست، مربی و مدیر تیم بود. چنین اتفاقاتی در سن بازیکنی طبیعی است، پس مشکل از مدیریت بود. زمانی این اتفاقات رخ داد که خود مسئول فدراسیون هم در فرودگاه بود و با تیم جوانان اعزام می شد.

* فدراسیون‌های قبل پدر بودند

او درباره ضعف‌های فدراسیون بسکتبال در چهار سال قبل نیز گفت: در سال‌های گذشته فدراسیون ما به معنای واقعی پدر بود، اما الان مسائلی در فدراسیون هست که این اتفاقات در جایگاه بسکتبال نیست. اگر بسکتبال به المپیک و جام جهانی رفت اثرات روسای سابق فدراسیون بود. ما در این چهار سال تنها افراد را جابجا کردیم. منطق و اصول این را می‌گوید که فدراسیون یک کار جمعی، متشکل از افراد مختلف در جایگاه‌های مختلف است. در این فدراسیون چنین اتفاقی رخ نداد و فدراسیون مرتب حرکت دورانی داشت و آدم‌ها را جابجا کرد. بنده یک بار نشنیدم جلسه هیات مدیره، مربیان و داوران باشد، در شهرهای مختلف کلاس باشد، کمیته مربیان فعال نداشتیم، کمیته داوران به آن صورت نداشتیم و فقط افراد جابجا می‌شدند. فدراسیون قائم به شخص بود و دو سه نفر اداره‌اش میکردند.

* فدراسیون بسکتبال چهار سال سردرگم بود

پیشکسوت بسکتبال ایران گفت: وقتی در دو سال چندین دبیر عوض شود همگی نشان از مشکلات فدراسیون است. این فدراسیون یک فدراسیون سردرگم و نا آشنا به بسکتبال بود. ممکن است من قهرمان بسکتبال باشم، اما مدیر خوبی نباشم. در تمام دنیا اکثر فدراسیون‌های بسکتبال، روسای آن‌ها تمکن مالی دارند و دنیا دیده هستند. در فدراسیون فعلی چیزی که بیشتر جلب توجه میکرد، مسافرت‌های این بزرگواران بود.

* دلیل اتفاقات فرودگاه ، ضعف فدراسیون است

او افزود: در زمان روسای قبلی که بنده نایب رییس بودم، آقای مشحون سعی می‌کردند افرادی را با تیم بفرستند که کسب تجربه کنند، نه اینکه تنها خودمان اعزام شویم. فدراسیون بسکتبال تجارت خانه نیست و جایگاهی است برای افراد کاربلد که آن رشته ورزشی را جلو ببرند. جوانانی که در ورزش هستند ما بزرگترها باید آن‌ها را به راه درست هدایت کنیم‌، اما وقتی خودمان اشکالات متعدد داشته باشم، آن‌ها را منتقل میکنیم و نهایتا ورزشکاران از حرف‌های سرپرست، مدیر و مربی پیروی نمی‌کنند تا اتفاق فرودگاه امام رخ می دهد.

ایلیاوی در پایان صحبت‌های خود نیز اضافه کرد: امیدوارم در انتخابات پیش رو وزیر محترم ورزش که از قهرمانان به نام بوده و دوره‌های مختلف مدیریتی را هم طی کرده به این نکات توجه کند. اگر به این نکته توجه نکند فرقی با وزرای قبل نخواهد داشت، اما چون یک شخص ورزشی است انتظار بیشتری داریم. امیدوارم متناسب با جایگاه بسکتبال اتفاقات خوب رخ دهد و هرکس که سکان هدایت بسکتبال را برعهده میگیرد، از همه پتانسیل بسکتبال استفاده کند.