امروز و در ادامه مسابقات دو و میدانی بازی‌های المپیک توکیو، مرحله نیمه‌نهایی دو ۱۵۰۰ متر برگزار شد. آبل کیپسانگ از کنیا که در گروه دوم این مسابقات حضور داشت، در زمان ۳ دقیقه و ۳۱ ثانیه و ۶۵ صدم ثانیه به خط پایان رسید و رکورد جدیدی برای بازی‌های المپیک ثبت کرد. عملکرد او نسبت به رکورد پیشین جهان ۴۲ صدم ثانیه بهتر بود.

این اتفاق که رکورد المپیک یا جهان در مرحله مقدماتی یا نیمه‌نهایی مسابقات دو و میدانی شکسته شود کم‌سابقه است زیرا ورزشکاران، توان اصلی خود را برای مسابقه فینال می‌گذارند. رکورد پیشین المپیک در اختیار نوح انگنی از کنیا بود که با زمان ۳ دقیقه و ۳۲ ثانیه و ۷ صدم ثانیه در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی ثبت شده بود.

رکورد جهانی این ماده با زمان ۳ دقیقه و ۲۶ ثانیه در اختیار هشام الگروج دونده افسانه‌ای مراکش است که در سال ۱۹۹۸ به ثبت رسید.

فینال ماده ۱۵۰۰ متر مردان، ساعت ۱۶:۱۰ شنبه ۱۶ مرداد (به وقت تهران) برگزار می‌شود و با توجه به عملکرد امروز دوندگان بعید نیست که شکسته‌شدن رکورد جهانی هم در دسترس آنها باشد.

اتفاق دیگر مسابقه امروز این بود که یک لنگه‌کفش میخال روزمیس دونده لهستانی در همان اوایل راه از پایش درآمد اما او با پای برهنه تا خط پایان دوید.

دونده کنیایی در مرحله نیمه‌نهایی رکورد المپیک را شکست