تغییر قوانین گزینشی المپیک رشته وزنه‌برداری و کاهش سهمیه‌ها به خاطر قوانین ضد دوپینگ فدراسیون بین‌المللی این رشته موجب شد تا کشورها نتوانند بیش از هشت ورزشکار در ۲ بخش زنان و مردان به بازی‌های المپیک توکیو اعزام کنند.

کشور چین و آمریکا با اعزام هشت ورزشکار کامل‌ترین تیم را به توکیو اعزام کردند. چین ۴ ورزشکار در بخش زنان و چهار ورزشکار در بخش مردان وزنه‌برداری بازی‌های المپیک توکیو دارد.

یکی از نکات بارز رقابت‌های وزنه‌برداری این دوره از بازی‌های المپیک توکیو کسب ۶ مدال طلا توسط چینی‌ها از هفت وزن است. چینی‌ها توانستند در این هفت وزن ۶ مدال طلا و یک نقره را از آن خود کنند. البته اگر تاریخ سازی وزنه‌بردار فیلیپینی نبود اکنون تمام وزنه‌برداران چینی حاضر در المپیک توکیو صاحب مدال طلا این جشنواره بزرگ ورزشی جهان بودند.

«هیدلین دیاز» همان ورزشکاری که با مهار وزنه ۲۲۴ کیلوگرم در مجموع مدال طلا را کسب و به یک دهه حسرت فلیپینی‌ها در المپیک پایان داد.

یکی از این طلاها در رقابت‌های رقابت‌های دسته ۸۷ کیلوگرم زنان ضرب شد. «وانگ ژو یو» با مهار وزنه ۱۲۰ کیلوگرم در یکضرب و ۱۵۰ کیلوگرم در دوضرب موفق به ثبت مجموع ۲۷۰ کیلوگرم شد و بالاتر از «سالازار» وزنه بردار اوروگوئه‌ای موفق به کسب مدال طلا شد. سانتانا از جمهوری دومینیکن نیز به مدال برنز رسید.

وزنه‌بردار چینی که با مهار ۱۵۰ کیلوگرم مدال طلا دسته ۸۷ کیلوگرم را مسجل کرده بود درخواست وزنه ۱۶۰ کیلوگرمی را داد که در مهار آن ناموفق بود.

پریسا جهانفکریان در دسته ۸۷ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه شده بود که به خاطر مصدومیت نتوانست با کاروان ایران به توکیو اعزام شود.

ششمین مدال طلا چینی‌ها در رشته وزنه‌برداری المپیک در حالی ضرب شد که تا ساعاتی دیگر «ون لی» ملی‌پوش این کشور که رکورددار جهان در دسته به اضافه ۸۷ کیلوگرم است به روی تخته خواهد رفت و شانس نخست کسب مدال طلا به شمار می‌رود.

وی در مسابقات قهرمانی آسیا که اردیبهشت در کشور ازبکستان برگزار شد در حرکت یکضرب ۱۴۸ کیلوگرم، دوضرب ۱۸۷ کیلوگرم و مجموع ۳۳۵ کیلوگرم را مهار و تمام رکوردهای موجود در این دسته به نام خود ثبت کرد.

اگر اتفاقات پیش‌بینی نشده مسیر ورزش در رقابت دسته به اضافه ۸۷ کیلوگرم زنان در بازی های المپیک رخ ندهد، بدون شک وزنه‌برداران کاروان چین با رکورد صددرصد طلا به کشور خود بازخواهند کشت.

کشور چین تا در دسته های ۴۹ و ۸۷ کیلوگرم زنان مدال طلا کسب کرده و در دسته ۵۵ کیلوگرم زنان نیز به مدال نقره رسیده است. وزنه‌برداران چینی همچنین در دسته‌های ۶۱، ۶۷، ۷۳ و ۸۷ کیلوگرم مردان جایگاه نخست را به خود اختصاص داده و چهار مدال زرین را کسب کرده است.

سیاست کلی چین در این دوره از بازی‌های المپیک سرمایه گذاری بر روی دسته‌های سبک و مدال‌آور بود. این سیاست موجب شد تا تیان‌تائو وزنه‌بردار مطرح دسته ۹۶ کیلوگرم از لیست اعزام این کشور خارج شود. وی مدال نقره دسته ۸۵ کیلوگرم المپیک ۲۰۱۶ ریو را در کارنامه دارد و یکی از رقیبان سهراب مرادی و کیانوش رستمی به شمار می‌رفت.