عبدالباری عطوان، نویسنده مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در یادداشتی که در این روزنامه منتشر شد، نوشت: یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به هجمه ای که‌ از چندین طرف علیه کشور الجزایر آغاز شده است، پیوست و در نشست خبری که در پایان سفر خود به مغرب برگزار کرد نسبت به نقش الجزایر در منطقه و نزدیک شدن به ایران ابراز نگرانی کرد.

عطوان نوشت: این اوج وقاحت است که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بخواهد با چنین اظهاراتی سیاست خارجی الجزایر را مشخص کند و به آن ها بگوید که از چه کشوری در منطقه دوری کنند و به چه کشوری نزدیک شوند و منافع حکومت غاصب و نژاد پرست خود را در اولویت قرار دهد. گویی که الجزایر یک مستعمره است و امور آن با ریموت از داخل تل آویو اداره می شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: اگر الجزایر با ایرانی که مواضع سیاسی، زرادخانه تسلیحات و بازوهای جهادی آن تهدیدی وجودی برای رژیم صهیونیستی است، روابط نزدیک ایجاد نکند پس با چه کسی روابط ایجاد کند؟

نویسنده در بخش دیگری از این یادداشت به مسائلی می پردازد که آن‌ها را دلیل خشم و نگرانی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی می داند. وی معتقد است که خروج الجزایر از حالت‌ بی‌تحرکی و حرکت در مسیر بازگشت به نقش محوری در خاورمیانه و قاره آفریقا و برخی امور دیگر دلیل نگرانی رژیم صهیونیستی است.

این نویسنده سرشناس عرب می گوید: مساله ای که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی آن را درک نمی کند این است که حضور الجزایر در محور مقاومت؛ محوری که هیچگاه آن را ترک نکرد انتخاب صحیح است زیرا این محور در حال تحقق پیروزهای بزرگ در نوار غزه و جنوب لبنان و همچنین یمن علیه ائتلاف صهیونیستی-آمریکایی است و پیروزی بزرگ در جنگ کشتی ها یکی از این نمونه ها است. اسرائیل امروز از ترس موشک های مقاومت می لرزد و از ترس پاسخ مقاومت وقتی حمله‌ای علیه لبنان یا غزه انجام می‌دهد موشک‌های خود را در زمین های خالی و بی و آب و علف لبنان و نوار غزه پرتاب می کند و به طور علنی به شکست گنبد آهنین خود اعتراف می کند و هر از چندگاهی برای ایجاد آتش بس به آمریکا پناه می برد.

عطوان همچنین آورده است: مساله مهم‌تر این است که آمریکا، بزرگ ترین حامی رژیم صهیونیستی بعد از خسارت‌های چند تریلیون دلاری و ۳۵۰۰ کشته و ۲۰۰۰۰ زخمی در حال حاضر از شکستی بزرگ در افغانستان به دست طالبان رنج می برد و سناریوی شکست توهین آمیز ویتنام درحال تکرار است. آمریکا اکنون درحال ترک ایتام خود در افغانستان به ویژه دولت اشرف غنی و بیش از ۳۰۰هزار نفر از ارتش آن است؛ ارتشی که آمریکا ۱۶۰ میلیارد دلار برای آموزش آن هزینه کرد و اکنون همانند خانه عنکبوت درحال فروپاشی است.

در پایان این یادداشت آمده است: آمریکا امروز در افغانستان و فردا در عراق و پس فردا در سوریه شکست خواهد خورد و رژیم صهیونیستی و تمام هم پیمانان آمریکا در منطقه باید به خود بیایند.