به گزارش روزگار پرس ، نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام میان ایران و اعضای باقی مانده در این توافق بین‌المللی، فردا تشکیل خواهد شد.

اتحادیه اروپا در این رابطه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد نشست آتی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و گروه ۱+۴ روز جمعه ۱۳ فروردین به صورت مجازی برگزار می‌شود.

این نشست به ریاست «انریک مورا» معاون مدیر سیاسی اقدام خارجی اتحادیه به نمایندگی از جوسپ بورل هماهنگ کننده برجام برگزار می‌شود.

براساس اعلام اتحادیه اروپا در این نشست شرکت کنندگان پیرامون دورنمای احتمال بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق توسط تمام طرف‌ها رایزنی خواهند کرد.

در همین راستا امروز وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: «در حال همکاری نزدیک با سه کشور اروپایی، مسکو و پکن بوده و مصمم هستیم تا یک راه حل دیپلماتیک بیابیم که به ایران امکان دهد، پایبندی خود را به تعهداتش از سر گرفته و آمریکا نیز تا حد امکان با سرعت به توافق بازگردد. در این رابطه در حال انجام گفت و گوهایی با واشنگتن و تهران هستیم.»

در تارنمای وزارت خارجه فرانسه آمده است: “این گفت و گوها در حالی بیشتر ضروری می‌شود که ایران با تماس مستقیم میان سایر مشارکت کنندگان برجام و آمریکا که یک ماه و نیم پیش از سوی «سرویس اقدام خارجی اروپا» پیشنهاد شد، موافقت نکرده است. ما و شرکایمان، امیدوار هستیم که چارچوب‌های جایگزین موثری ایجاد کنیم.”

وزارت خارجه فرانسه افزود: «ایران به نقض جدی برجام ادامه می‌دهد و این وضعیت بسیار مشکل ساز بوده زیرا در مدت بیش از یک ماه، قابلیت‌های نظارتی و راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی را محدود کرده است.»

مقام‌های ارشد ایران و اروپایی دوشنبه گذشته در آلمان با یکدیگر دیدار کرده تا درباره ایده‌های احیای مجدد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) گفت‌وگو کنند.

در همین حال خبرگزاری ژاپنی کیودو گزارش داد که مقام‌های ارشد ایران و اروپا دوشنبه گذشته در آلمان با یکدیگر دیدار کرده تا درباره ایده‌های احیای مجدد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) گفت‌وگو کنند.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که ایران ایده‌های جدید سازنده‌ای در نشست فرانکفورت با امید نجات فوری توافق هسته‌ای پیش از بسته شدن پنجره فرصت پیشنهاد داده است. وی به کیودو گفته است: «دیپلماسی در جریان بوده و ممکن است افق‌های جدیدی برای کاهش فاصله میان ایران و آمریکا وجود داشته باشد».

به گزارش کیودو، نشست دیگری نیز روز سه‌شنبه میان ایران،‌ روسیه و چین برای هماهنگی دیدگاه‌های سیاسی برگزار شده است. این درحالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه هم سه شنبه گذشته در یک گفت و گوی سه جانبه موافقت خود را با حفظ و اجرای برجام در برنامه هسته ای ایران اعلام کردند.