مدیرعامل پست بانک ایران صبح امروز شنبه(۲۰ آذر) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت بیست و ششمین سالگرد آغاز به کار بانک برگزار شد، با اشاره به اینکه پست بانک ایران، دو وظیفه مهم حاکمیتی را بر عهده دارد، گفت: نخست اینکه پست بانک ایران بانک تخصصی و توسعه ای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است و دوم وظیفه دارد در مناطق روستایی و کمتر برخوردار خدمات بانکی و مالی ارائه دهد و بر این اساس از سال ۹۷ تا پایان آبان‌ماه گذشته بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات، به فعالان حوزه ارتباطات اعطا کرده است و در همین مدت و با هدف اشتغال‌زایی در مناطق روستایی، بیش از ۱۹۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به فعالان حوزه روستایی کشور پرداخت شده است.

به گزارش روزگار پرس  روابط عمومی پست بانک ایران، بهزاد شیری مدیرعامل پست بانک ایران در این کنفرانس خبری با بیان اینکه کل منابع بانک از سال ۹۷ تا پایان آبان‌ماه با رشد ۲۴۲ درصدی به ۳۵۹ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: در همین مدت، مانده تسهیلات از ۹۰ هزار میلیارد ریال به ۳۰۹ هزار میلیارد ریال رشد کرده است که جهش ۲۴۳ درصدی را نشان می‌دهد و تمام این تسهیلات را به بخش مولد و تولیدی پرداخت کرده‌ایم.

شیری با تاکید بر رعایت بهداشت اعتباری برای پرداخت تسهیلات در بانک گفت: با اعتبار سنجی دقیق نسبت روند مطالبات معوق به تسهیلات، روندی نزولی را طی کرده و به منفی ۷۲ درصد در پایان آبانماه گذشته رسیده است که در صنعت بانکی کشور بی نظیر است، زیرا متوسط این رقم در سایر بانک‌ها بالای ۱۰ درصد است.

مدیرعامل پست بانک ایران با اشاره به تحریم های ظالمانه علیه کشور، ادامه داد: در این شرایط نیز بانک علیرغم تحریم‌های ظالمانه، رشد ۱۴۱ درصدی تعداد حوالجات ارزی و رشد ۵۰ درصدی مبلغ حوالجات را از سال ۹۷ تا پایان ماه گذشته تجربه کرده است.

شیری با بیان اینکه با برنامه ریزی های انجام شده، قیمت تمام شده پول از سال ۹۷ تاکنون کاهش محسوسی در بانک داشته است، تصریح کرد: در ۳۲ ماه گذشته پست بانک ایران توانسته قیمت تمام شده پول را ۴۴ درصد کاهش دهد و از رقم ۱/۲۴ درصد به ۴/۱۳ درصد برسد.

مدیرعامل بانک با اشاره به اینکه مدیریت هزینه‌ها در ابعاد مختلفی در بانک اجرا و پیاده سازی شده است، اظهار کرد: این مدیریت در نهایت موجب کاهش قیمت تمام شده پول در بانک شده و به سودآوری بانک کمک کرده است.

بالاترین مقام اجرایی پست بانک ایران با بیان اینکه ۸/۲۳ درصد سهام بانک در قالب سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار شده است، گفت: بزرگترین سهام‌دار بانک، با ۵۱ درصد دولت و ۲/۲۵ درصد در دست سایر اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارد.

وی در بخش دیگری از گزارش خود با تاکید بر اینکه پست بانک ایران باید به بخش خصوصی ذینفع خود نیز توجه داشته باشد، افزود: از سال ۹۷ تا پایان آبان‌ماه سالجاری قیمت شاخص بانکی در بازار سهام، به طور متوسط ۵۴۴ درصد رشد داشته است ولی قیمت هر سهم بانک بیش از یک هزار درصد رشد داشته و به رقم ۱۹ هزار و ۵۶۰ ریال رسیده است.

شیری با اشاره به اینکه پست بانک ایران توانسته است علاوه بر ایجاد سود برای سهام‌دار بخش خصوصی، اهداف دولت برای توسعه خدمات اجتماعی در قالب ایجاد اشتغال مستقیم بخش خصوصی را نیز انجام دهد، ادامه داد: به ازای هر ۱۰۰ کارمند پست بانک ایران، برای ۲۷۵ نفر با توسعه باجه‌های بانکی روستایی در بخش خصوصی اشتغال ایجاد شده است که درآمد پایدار دارند.

وی پست بانک ایران را گسترده‌ترین بانک کشور اعلام کرد و افزود: نقاط ارتباطی ما با جامعه بسیار زیاد است به صورتی که به جز ۴۰۳ شعبه در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، در بیش از پنج هزار و ۷۴۰ باجه بانکی روستایی که یک بانک تمام عیار در روستا‌ها هستند به مردم خدمات کامل بانکی ارائه می کنیم.

شیری ادامه داد: شاغلین باجه‌های بانکی روستایی که از معتمدین محلی انتخاب می‌شوند، به طور کامل از بخش خصوصی هستند و درآمد قابل توجهی نیز از ارائه خدمات دارند و متوسط فاصله آنها با شعبه اصلی به طور متوسط ۲۷ کیلومتر است و هر شعبه نیز ۲۰تا ۲۵ باجه بانکی روستایی را تحت پوشش قرار داده است.

مدیرعامل پست بانک ایران با بیان اینکه پست بانک ایران امروز توانسته است زیان ۴۳۰ میلیارد تومانی سال ۹۷ را که از سرمایه ثبتی بانک بیشتر بوده است را، به سود هفت هزار و ۴۱۷ میلیارد ریالی در سال گذشته تبدیل کند، خاطر نشان کرد: پست بانک ایران طی هشت ماه گذشته به اندازه کل سال ۹۹ سودآوری داشته است.

وی با اشاره به اینکه شش درصد خودپردازهای صنعت بانکداری کشور در اختیار پست بانک ایران است، افزود: ۸۶ درصد خودپردازهای بانک در روستاها فعال هستند و وظیفه ما این است که این ابزارهای پرداخت همیشه فعال باشند که هم اکنون این دستگاه‌ها، تنها ۴۴ ساعت در پایان آبان‌ماه از سرویس دهی خارج بوده‌اند.

شیری در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به آثار اجتماعی و اقتصادی حضور پست بانک ایران در روستاها تصریح کرد: از ۲۱ میلیون جمعیت روستایی کشور هفت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم به خدمات بانکی دسترسی دارند و برای ۹ هزار نفر در باجه‌های بانکی روستایی در بخش خصوصی ایجاد اشتغال شده‌ است.

مدیرعامل پست بانک ایران با تاکید بر ارائه خدمات با ابزارهای نوین بانکی در حوزه روستایی گفت: پست بانک با دو هزار و ۷۹۴ دستگاه خودپرداز، پنج هزار و ۵۶۸ دستگاه پایانه شعب و ۸۱ هزار و ۳۸۰دستگاه پایانه فروش در روستاها حضور دارد.

وی یکی از وظایف پست بانک ایران را ایفای مسئولیت‌های‌ اجتماعی در کشور اعلام کرد و افزود: پرداخت سود سهام عدالت ۵/۲ میلیون خانوار روستایی، امهال ۲۳ هزار تسهیلات کسب و کارهای آسیب دیده، پرداخت یارانه ۴/۱ میلیون خانوار روستایی، حمایت از ۸۱ نخبه پذیرفته شده روستایی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ و حمایت از مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو بخشی از فعالیت‌های پست بانک ایران در این حوزه است.

شیری با تاکید بر اینکه پیامدهای زیست محیطی ارائه خدمات بانکی در روستاها شاید نامحسوس باشند، ولی در مقیاس ملی بسیار تاثیرگذار هستند، گفت: در هشت ماهه گذشته سال جاری حضور پست بانک ایران، ۱۳۵ هزار میلیارد ریال صرفه اقتصادی برای کشور داشته است که مجموعه از صرفه جویی در مصرف سوخت و هزینه- فرصت نیروی کار بوده است.

بالاترین مقام اجرایی بانک با اشاره به اینکه تمام خدمات بانکی به صورت کامل در روستاها ارائه می شود، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که پست بانک ایران را از سایر بانک‌ها متمایز می کند، بانکداری عاملی است که بانک‌ها و موسسات خدماتی می توانند با انعقاد تفاهم‌نامه از زیرساخت های بانک در روستاها برای ارائه خدمات خود بهره برداری کنند و در حال حاضر با امضای تفاهم‌نامه با بانک دی، مشتریان این بانک می‌توانند از خدمات بانک خود در شعب و باجه‌های بانکی روستایی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه پست بانک ایران برنامه راهبردی بانک را با رویکرد استقرار بانکداری دیجیتال تا افق ۱۴۰۳ تدوین کرده است که جایگاه پست بانک ایران در عرصه سودآوری و سهم بانک از صنعت بانکی، سپرده ها، خدمات بانکی، تسهیلات، بانکداری دیجیتال و برنامه های اجرایی مشخص شده است، افزود: ۶۶ پروژه عملیاتی را برای سال ۱۴۰۰ تعریف کرده‌ایم که هر ماه اجرای آن ها را در سراسر کشور دنبال می کنیم.

شیری با تاکید بر دستاوردهای پست بانک ایران طی سال گذشته گفت: در ارزیابی سال ۱۳۹۹که بر مبنای شاخص های عملکردی اختصاصی و عمومی سال ۹۸ بود توانستیم برترین بانک دولتی در جشنواره شهید رجایی شناخته شویم، با ارزیابی نشریه The Bankerدر بین بیش از ۴۰۰ بانک و موسسه جهان اسلام در سال ۹۸ جز ۱۰ بانک برتر شناخته شده‌ایم و در ارزیابی سال ۹۹، در دو شاخص عمومی و اختصاصی جشنواره شهید رجایی در بین سازمان‌های زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری رتبه برتر را کسب کرده‌ایم.

شیری با اشاره به اینکه رتبه هشتم شفافیت در بین ۱۵۷ اجرایی کشور در سال ۹۹ را بدست آورده است، گفت: پست بانک ایران تنها بانک ایرانی مجری انحصاری خدمات مالی در اتحادیه جهانی پست و اولین و تنها بانک دارای مجوز از بانک مرکزی برای ایجاد باجه‌های بانکی روستایی با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی، در کشور است.

بر اساس این گزارش، مدیرعامل بانک در پایان نشست پاسخگوی سوالات خبرنگاران حاضر بودند و به تمام سوالات پاسخ دادند. همچنین در حاشیه این مراسم از نمایشگاه دستاوردهای پست بانک با رویکرد ۱۰ اقدام مهم بانک همزمان با ۱۰۰ روز اول دولت سیزدهم رونمایی شد.

توسعه خدمات بانکی با افتتاح و بهره برداری از ۸۸ باجه بانکی روستایی با هدف توسعه عدالت اقتصادی، افزایش تامین مالی خرد به ۶۲ هزار نفر به مبلغ ۴۸ هزار میلیارد ریال در روستاها، افزایش تامین مالی فعالان حوزه فناوری اطلاعات به مبلغ ۲۶ هزار میلیارد ریال، رونمایی از پنج خدمت جدید در باجه‌های بانکی روستایی و افزایش تعداد خدمات به ۳۶ خدمت، گشترش شمول مالی با افتتاح بیش از ۳۴ هزار فقره حساب بانکی جدید در مناظق روستایی، ایفای مسئولیت اجتماعی با حمایت از کاروان اعزامی پارالمپیک ۲۰۲۰، اجرای طرح شناسایی و حمایت از ۸۱ نخبه پذیرفته شده روستایی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰، آغاز پیاده‌سازی ۶۶ پروژه عملیاتی با هدف استقرار بانکداری دیجیتالی، افزایش ۴۴ دستگاه خودپرداز، ۱۵ هزار و ۵۰۲ دستگاه پایانه فروشگاهی و ۸۸ پایانه شعب در مناطق روستایی و افزایش ۳۰۴ هزار و ۸۱۸ نفری کاربران اینترنت بانک و همراه بانک برای تسهیل خدمات غیرحضوری گوشه ای از این خدمات و دستاوردها است.