موضوع صیانت از نیروی انسانی یکی از دغدغه های مهم وزارت کار به شمار می‌رود و وزارت کار تاکید دارد که کاهش حوادث شغلی و صیانت از نیروهای انسانی باید از رویکردهای مهم بازرسان کار باشد.

به گزارش روزگار پرس ، بی تردید نقش بازرسان کار در لزوم توجه به اجرای قوانین کار در محیط‌های کارگری و پیشگیری از وقوع حوادث حیاتی و ضروری است. امروز بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آئین‌نامه‌های قانونی از جمله اهداف بازرسان کار به شمار می رود که در کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از حوادث موثر است.

طبق استانداردهای جهانی به ازای هر ۱۰ هزار نفر وجود یک بازرس کار نیاز است این در حالی است که در کشور ما به ازای هر ۱۵ هزار نفر یک بازرس کار وجود دارد.

تازه ترین گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار نشان می‌دهد که تعداد بازرسان کار آموزش دیده مرد و زن در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش داشته و بر همین اساس ارائه دوره‌های آموزشی نیز بیشتر شده است.

علی حسین رعیتی فرد ـ معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع صیانت از نیروی انسانی را یکی از دغدغه های مهم وزارت کار می‌داند و می‌گوید: صیانت از نیروهای انسانی و کاهش حوادث شغلی باید از مهمترین رویکردهای بازرسان کار باشد.

وی ضمن تاکید بر تعهدات حوزه بازرسی کار بر مبنای شاخص‌های تخصصی می‌گوید: بازرسان کار باید با برنامه‌ریزی منسجم، اولویت‌بندی امور محوله ونظارت همه جانبه از کارگاههای فعال کشور بازدید کنند.

رعیتی فرد به تصویب الحاق ایران به مقاوله نامه‌های بازرسی کار و ایمنی و بهداشت کار اشاره کرده و می‌افزاید: با تصویب این لایحه می توانیم از ظرفیت های بالقوه در حوزه ارتقاء آموزش و فرهنگ ایمنی کار استفاده کنیم.

معاون روابط کار وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره‌ای هم به ماده ۹۵ قانون کار دارد و می گوید: در مورد مسئولیت کارفرمایان در اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار، باید نشستهای مشترک توجیهی و تشریحی استانی تشکیل شود چرا که با برگزاری نشست‌های منظم، حوادث ناشی از کار و بیماری‌های شغلی به حداقل می رسد.

بسیاری از کارشناسان و فعالان کارگری بر این باورند که به منظور تقویت حوزه بازرسی کار باید از ظرفیت تشکلهای کارگری در امر نظارت و بازرسی از کارگاهها و آموزش نیروهای کار در محیط های کاری استفاده شود.

علی اصلانی عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در گفت وگو با ایسنا، بر ضرورت افزایش بازرسی‌ از محیط‌های کاری تاکید کرده و می‌گوید: علیرغم آنکه در بحث کاهش حوادث کار ارائه آموزش‌ها در محیط کار موفق و عملکردها قابل قبول بوده است اما همچنان با کمبود بازرسان کار مواجه هستیم و این امر باعث شده تا بازرسان کار بتوانند حداکثر شش ماه یکبار از کارگاهی بازدید کنند و در جریان روند اجرای دستورالعمل‌های ایمنی در کارگاهها قرار گیرند.

وی با تاکید بر تقویت بازرسان کار می‌گوید: در راستای کاهش تصدیگری‌ها می‌توانیم از ظرفیت انجمن‌ها و تشکل‌های کارگری استفاده و حتی بحث آموزش را به آنها واگذار کنیم.

به گفته عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار، در دوران کرونا بازرسان کار با حضور مستمر خود در پیشگیری از شیوع کرونا، تأمین وسایل حفاظت فردی، فاصله گذاری‌های اجتماعی و نظارت نقش موثری از خود نشان دادند.

در حال حاضر موضوع صیانت از نیروهای کار از وظایف اصلی بازرسان کار به شمار می رود و وزارت کار مسئولیت ایمنی محیط کار و نظارت بر آن را بر عهده دارد. برابر ماده ۹۶ قانون کار، بازرسان کار به عنوان ضابطین قضایی وظیفه دارند بر اساس آیین نامه‌ها و مقررات مربوطه به وظایف خود عمل کنند.

به گزارش روزگار پرس ، کارشناسان به دلیل آمار بالای کارگاهها و تعداد اندک بازرسان کار و همچنین نظارت بهینه بر تمام کارگاهها پیشنهاد می‌کنند که ظرفیت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و انجمن‌های صنفی برای شناسایی نواقص، شناسایی کارگاههای غیرمجاز، آموزش نیروهای انسانی و اطلاع رسانی به بازرسان کار و ادارات کار مورد بهره برداری قرار گیرد.