تهران- خبرگزاری “روزگار”- رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به عضویت قدرت‌های اقتصادی جهانی و منطقه‌ای در سازمان همکاری‌های شانگهای، گفت: عضویت ایران در این سازمان، فرصت‌های خوبی را برای توسعه مبادلات تجاری و افزایش صادرات فراهم می‌کند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار خبرگزاری “روزگار”، ایران دیروز (۲۶ شهریورماه) در جریان نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای با موافقت همه اعضاء، نهمین عضو دائم این سازمان شد. عضویت ایران در این سازمان، علاوه بر دستاوردهای سیاسی و امنیتی، فرصت‌های اقتصادی گسترده ای را نیز پیش روی فعالان اقتصادی کشورمان قرار می‌دهد و مسیر مبادلات تجاری با کشورهای عضو را تسهیل می کند.
بر همین اساس، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی با بیان اینکه پیمان شانگهای در آغاز بر مبنای مبارزه علیه تروریسم تعریف شد، اظهار داشت: این سازمان اهداف امنیتی را در منطقه دنبال می کرد اما همانطور که پیش بینی می شد با توجه به توان کشورهای عضو، این پیمان، نقش اقتصادی پررنگی را بر عهده گرفت.
«مجیدرضا حریری» اضافه کرد: بعد از گذشت حدود دو دهه اکنون سازمان همکاری‌های شانگهای دارای صندوق کنفرانس برای اعطای وام های ارزان و بدون بهره به کشورهای عضو است که یکی از راه های تسهیل گری تجاری محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از همکاری های این سازمان در قالب احیای جاده ابریشم توسعه پیدا کرد، افزود: با استفاده از ظرفیت کشورهای عضو، برگزاری هر ساله نمایشگاه تجاری در چین برنامه‌ریزی شده تا اعضا بتوانند محصولات خود را به نمایش بگذرانند که ایران نیز طی سال‌های اخیر مشارکت داشته است.
حریری با بیان اینکه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای یک سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهند، تاکید کرد: دو اقتصاد بزرگ دنیا شامل چین و هند در کنار ایران و روسیه با بیشترین ذخایر گاز و نفت جهان در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که نشان دهنده تجمیع قدرت های جهان در یک سازمان است.
وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی فراوان کشورهای عضو خاطرنشان کرد: با توجه به‌ تمام پتانسیل‌ها برای همکاری، عضویت دائم ایران در این سازمان فرصتی برای بهره مندی از مزایای یک پیمان منطقه ای است
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تصریح کرد: از دیگر مزیت های عضویت ایران در این پیمان چند جانبه ای شناسایی نقاط ضعف و توسعه روابط برای عضویت در دیگر سازمان ها از جمله سازمان تجارت جهانی است که می تواند تمرینی برای واردات و صادرات بدون تعرفه یا موافقت نامه های آزاد و ترجیحی باشد.
به گفته حریری، عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای فرصت خوبی است تا نشانه های توسعه تجاری و افزایش صادرات تحقق یابد.
به گزارش خبرگزاری “روزگار”، در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، سازمان همکاری‌های شانگهای تشکیل شد. تاکنون کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در این پیمان به عنوان اعضای اصلی شناخته می شدن. سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ۶ کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌وگوی این سازمان محسوب می‌شوند. روز جمعه (۲۶ شهریورماه) ایران نیز در بیست و یکمین اجلاس سران این سازمان به عنوان نهمین عضو رسمی معرفی شد.

سازمان همکاری‌های‌ شانگهای با حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی دنیا از جمله معدود سازمان‌هایی با ماهیت هم‌زمان اقتصادی و امنیتی-نظامی است.

بر اساس اعلام گمرک، میزان تجارت ایران با مجموعه کشورهای عضو پیمان شانگهای درسال ۹۹ به ۵۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۴۶ میلیون تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۹ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.
بیشترین حجم تجارت ایران با چین به ارزش ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار است و هند با سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و پاکستان با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.