تهران- خبرگزاری “روزگار”- قرارداد بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری خط لوله اتیلن غرب به عنوان بزرگ‌ترین خط لوله اتیلن جهان بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان مالک خط و شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (اویکو) به‌عنوان پیمانکار امضا شد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی خبرگزاری “روزگار”، قرارداد بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری خط لوله اتیلن غرب به‌عنوان نخستین قرارداد در نوع خود که شامل خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار در صنعت نفت است با حضور «بهزاد محمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، «منوچهر محمدی» مدیرعامل شرکت اویکو، «عبدالحسین بیات» قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و تعداد دیگری از مدیران نفتی به‌صورت یکپارچه به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شد.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تابستان ۱۳۹۹ و پس از واگذاری خط لوله اتیلن غرب به این شرکت، ضمن تداوم توسعه هم‌سو با وظایف حاکمیتی خود و به‌منظور حفظ و گسترش سرمایه‌های ملی و زیرساخت‌های صنعت پتروشیمی مناقصه برگزار کرد که سرانجام شرکت اویکو مردادماه امسال به‌عنوان پیمانکار بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری این خط لوله ملی مشخص شد.

خط لوله اتیلن غرب باوجود اینکه از سوی دولت ساخته شد و در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید، هم‌زمان با واگذاری مجتمع‌های پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شد.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همکاری نهادهای نظارتی و دیگر مبادی ذی‌ربط از سال ۱۳۹۷، به‌منظور صیانت از بیت‌المال، تلاش کرد ضمن ایجاد رابطه منطقی و شفاف مالی با بخش خصوصی، وظیفه بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری این خط لوله را به‌عهده گیرد.

برون‌سپاری تولید در صنعت نفت شکل بگیرد

«منوچهر طاهری» مدیرعامل شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (اویکو) نیز در این مراسم با بیان اینکه خط لوله اتیلن غرب از پنج فرهنگ مختلف کشور عبور می‌کند، افزود: شرکت اویکو در زمینه راه اندازی، تعمیر و نگهداری پیشینه طولانی دارد.

وی ادامه‌داد: مهمترین اقدامات این شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، فازهای ۱۷ و ۱۸ و ۲۰ و ۲۱ و پالایشگاه‌های هفتم و هشتم، راهبری میدان نفتی آزادگان شمالی و غیره بوده است.

طاهری با بیان اینکه اغلب کارفرمایان تمایل و جسارت برون‌سپاری راه اندازی و بهره‌برداری طرح‌های خطوط لوله و خطوط انتقال را ندارند، گفت: این نخستین مورد در زمینه خطوط لوله است.

وی با بیان اینکه تولید پایدار بسیار مهم است، اظهار داشت: این مدل قراردادها به دلیل کوتاه‌مدت و حجمی بودن به اهداف تولید پایدار نمی‌رسد و رفت و آمد پیمانکاران اجازه فعالیت های زیرساختی را نمی‌دهد.

مدیرعامل شرکت اویکو ابراز امیدواری کرد: بحث برون‌سپاری تولید نیز در بین کارفرمایان صنعت شکل بگیرد و شاهد آن باشیم و در این راه به دنبال مدل قراردادی هستیم تا با این مضمون تدوین شود.