غلامرضا شریعتی امروز (سه شنبه) در نشستی خبری، با اشاره به تعلیق چهار استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه خودرو به دلیل تحریم‌ها، اظهار کرد: استانداردهای تعلیق شده تاثیری در ایمنی خودرو نداشته، اما در جلسات اخیر شورای عالی استاندارد، معاون اول رئیس جمهور بر اصلاح این روند تاکید کرده است. مسئله دیگری که در این بخش وجود دارد پلتفرم‌های قدیمی است که باید در یک برنامه زمان‌بندی جایگزین شوند.

وی با بیان اینکه همچنان بین استاندارهای روز دنیا و انتظارات مصرف‌کنندگان با خودروهای داخلی فاصله وجود دارد که با برنامه‌های طراحی شده از خودروسازان می‌خواهیم این فاصله را کم کنند،درباره زمان اجرای استانداردهای تعلیق شده، گفت: سایپا و متعهد شده تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده و ایران خودرو تا ۱۴۰۲ استانداردهای تعلیق شده را اجرا کنند. پلتفرم‌های جدید نیز برای هر دو خودروساز در راه است و استاتدارد مرتب در این زمینه فشار وارد می‌کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه از آغاز بسته دوم در راستای شعار سال، با عنوان تسهیل فضای کسب و کار خبر داد و گفت: بسته اول در حوزه تسهیل واردات و صادرات برای کمک به تامین مواد اولیه تولیدکنندگان به طور کامل اجرایی شده و اجرای بسته تسهیل فضای کسب و کار نیز برای تسهیل اجرای استاندارد اجباری برای کالاهای تولید داخل از امروز شروع شده است.