“محمدرضا بهرامن” امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی افزود: نمایشگاه‌ها در عرصه سیاست، اقتصاد، اوضاع اجتماعی، فرهنگی و هنری ملل نقش بسیار موثری ایفا می‌کنند و در همین ارتباط کشورهای جهان رسالتی مهم و چندجانبه برای نمایشگاه‌ها قائلند.

وی بیان‌داشت: ایجاد و برپایی نمایشگاه‌ها نه فقط در زمینه ارتقای علمی و دانش فنی و ویژگی‌های گوناگون امور نمایشگاهی موثرند، بلکه از طرف دیگر فضای مناسب برای انتقال و تبادل اطلاعات و ابتکارات و ایده‌ها هستند که در یک محدوده خاص زمانی و مکانی موجبات افزایش مستمر کارایی و اثربخشی امور بازرگانی و افزایش همکاری‌های ملی و بین‌المللی و متعاقب آن نیرومند ساختن بنیه اقتصادی کشورها را فراهم می آورند.

رییس خانه معدن ایران گفت: نمایشگاه جهانی اکسپو، یکی از ابزارهای مهم برای رونق بخشیدن به اقتصاد در چشم‌انداز بلندمدت و انجام فعالیت‌های موثر برای ارتقای سطح اشتغال و ایجاد روابط بین‌المللی و تبادل فرهنگی ملت‌ها و جلب گردشگران و در عین حال سرمایه‌های سرگردان است.

وی خاطرنشان‌کرد: جامعه انسانی به شیوه‌های متنوعی تحت تاثیر دوران مدرنیته قرار گرفته است. دوران گذار از سنت ها به مدرن شدن در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، حکومتی و غیره و بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن و ساختار جدید در علم اقتصاد و عرصه معماری و شهرسازی، همگی ناشی از سیر تحولات در قرون ۱۸ و ۱۹ بوده‌اند.

بهرامن ادامه‌داد: افزایش سطح تولید و همه‌گیر شدن آن باعث افزایش رقابت و بالا رفتن کیفیت کالاهای تولیدی و دستیابی به بازار و عرضه کالاها و ارائه خدمات و به نمایش گذاشتن توانمندی‌های گوناگون به‌ویژه توانمندی‌های هنری و معماری، از جمله مهمترین دلایل ایجاد نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی در فضایی متفاوت‌تر از دوران قبل است.

وی یادآور شد: هدف اصلی نخستین نمایشگاه‌ جهانی اکسپو که در سال ۱۸۵۱ در پایتخت انگلستان شهر لندن برگزار شد، توسعه تجارت بود، اما آنان علاقه داشتند که بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان از تجارب، فرهنگ‌های دیگر مناطق، رویدادهای علمی جدید و اختراعات تازه نیز آگاه شوند و با توجه به ایجاد محیطی اقتصادی و مفرح، نشاط و سرگرمی را نیز مدنظر داشتند.

وی اضافه‌کرد: این روند در طول تاریخ برگزاری نمایشگاه‌های جهانی سرلوحه کار قرار گرفت که راه‌های جدید برای ارائه ایده‌های نو، امیدهای آینده بشری و سرگرمی و نشاط مردمان برای بهره‌برداری همه مردم جهان و نه فقط برای گروه یا دسته خاص یا بخشی از مردم وجود دارد که می تواند با ایجاد نمایشگاه‌های جهانی (اکسپوها) محقق شود.

رییس خانه معدن ایران اظهارداشت: اکسپو، یک رویداد منحصر به‌فرد است که نه مثل المپیک‌هاست که فقط ورزشکاران برای مدتی و با روش خاص در آن حضور دارند و نه مثل جامعه سازمان ملل که فقط سیاستمداران با روش متفاوت در آن شرکت می‌کنند، بلکه در اکسپوها (نمایشگاه‌های جهانی) همه مردم جهان حضور دارند و احساس بودن در فرهنگ‌های مختلف و ارتباط با مردم کشورها در یک مکان و فضای زیبا و به یاد ماندنی را می‌توان تجربه کرد.

وی گفت: ایران در نخستین اکسپو در سال ۱۸۵۱ در فضایی به وسعت ۹۲ متر مربع، یکی از مشارکت‌کنندگان بود که نمونه‌هایی از کالاهای صادراتی از قبیل صنایع دستی، فرش، انواع خشکبار و پارچه‌های ابریشمی را به معرض نمایش گذاشت و به دستور امیرکبیر اعلان حضور در این نمایشگاه از طریق روزنامه وقایع اتفاقیه به چاپ رسید.

بهرامن بیان‌داشت: تعیین و تایید میزبانی این‌گونه نمایشگاه‌ها در رده اکسپو بر عهده دو کمیته UFI و BIE مستقر در پاریس است که وظیفه سازماندهی نمایشگاه‌های جهانی و بررسی تقاضاهای اعضا در خصوص میزبانی و تدوین مقررات برگزاری اکسپو با توجه به قوانین حاکم در کشور میزبان را رسیدگی می‌کند.

وی تاکید کرد: میزبان این‌گونه نمایشگاه‌ها باید از قدرت مدیریتی، اقتصادی و فناوری بالایی برخوردار بوده و طرح برای معرفی در عرصه‌های گوناگون بشری داشته باشد.

رییس خانه معدن ایران افزود: شعار اکسپوی دبی، “پیوند افکار، ساخت آینده” است و امیدواریم بتوانیم در پاویون ایران با نمایش هرچه زیباتر این شعار در همه غرفه‌ها با به‌کارگیری آخرین فناوری‌ها و تبادل اطلاعات باعث ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، افزایش سطح تولید و فروش و ایجاد زمینه‌های نوین در امر صنعت، معدن و تجارت شویم.

نمایشگاه اکسپو هر پنج سال یک بار با حضور حداکثری کشورها برگزار می‌شود و بخش‌هایی که در این رویداد با رویکردهای اقتصادی و فرهنگی مشارکت دارند، در پی فرآیند ایجاد ارتباطات تجارت، فروش، خرید، عرضه و ورود به بازارهای جهانی هستند.

اکسپوی دبی قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار شود که با همه‌گیری ویروس کرونا، اجرای آن به امسال موکول شد.