رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا توصیه‌ها و هشدارهایی را برای نظارت بیشتر والدین بر فرزندانشان در فضای مجازی ارائه کرد.

سرهنگ علی محمد رجبی در گفت‌وگو با روزگار پرس ، با بیان اینکه پویش پلیس فتا برای ارتقاء امنیت کودکان در فضای مجازی تحت عنوان «کودکان سایبری» از امروز فعالیت خود را به مدت یک هفته آغاز کرد، گفت: شعار نخستین روز از برگزاری این پویش والدگری در فضای مجازی است که به نقش والدین در نظارت بر حضور فرزندانشان در فضای مجازی دلالت دارد. در همین راستا نیز لازم است که والدین یکسری نکات و موارد را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه کافی نبودن دانش و مهارت کودکان در مواجهه با تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی سبب شده تا این افراد آسیب‌هایی را از حضور در این فضا ببینید و بعضا نیز با سواستفاده قرار گرفتن از سوی افراد سودجو سبب وارد شدن آسیب به خانواده‌هایشان نیز بشوند، گفت:‌ در چند سال اخیر شاهد افزایش چشمگیر درصد استفاده کودکان از اینترنت و افزایش کودکان سایبری هستیم و میزان زمانی که کودکان در فضای مجازی سپری می‌کنند، متأسفانه در حال افزایش است و گرچه این فضا به خصوص در دوران کرونا توانست بسیاری از خلأها در حوزه آموزش و یادگیری کودکان را جبران کند، اما خطراتی را نیز درپی دارند که لازم است والدین نسبت به آن هوشیار باشند.

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه با توسعه اینترنت در جهان سن استفاده از فضای مجازی بسیار پایین آمده است، به طوری که از هر سه کاربر اینترنت در جهان یک نفر از آنها کودک است، گفت: سوال مهم این است که کودکان در فضای مجازی به چه محتوایی نیاز دارند؟ کارشناسان براین باوند که توسعه سواد دیجیتال برای کودکان از همان سنین پایین امری بسیار ضروری است و به آنها کمک می‌کند تا به دنبال محتوای مناسب در فضای مجازی باشند.

رجبی درباره باید و نبایدهای نظارت والدین بر فعالیت کودکان در فضای مجازی گفت:‌ اولین چیزی که کودکان باید در مورد ایمنی سایبری بدانند این است که تهدید واقعی است و مجرمان سایبری وجود دارند که می‌توانند از هر کسی و حتی یک کودک هم دزدی کنند. برای مقابله با این موضوع لازم است نسبت به ایجاد یک طرح رسانه‌ای در خانواده مانند تعیین چارچوب استفاده کودک از اینترنت، استفاده از مرورگرهای مخصوص کودکان؛ عدم استفاده از پیامرسان های فیلتر شده، اعمال محدودیت‌های سنی برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی، عدم استفاده از تلفن همراه و اینترنت در اتاق خواب، فراهم کردن فعالیت‌های فیزیکی و سرگرمی‌های مناسب و افزایش تعاملات اجتماعی و خانوادگی در محیط پیرامون اشاره کرد.

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه والدگری در فضای مجازی مهارت‌هایی است که والدین با استفاده از آنها می‌توانند فرزندان خود را برای دنیای دیجیتال پیش رو آماده کنند، گفت:‌ والدین باید سواد سایبری خود را ارتقاء دهند و کودکان را با خطرات فضای مجازی آشنا کنند. همچنین توصیه می‌شود که والدین با کودکان در مورد رفتار آنها به صورت آنلاین صحبت کنند.

وی اضافه کرد:‌ همچنین لازم است که والدین در فضای مجازی همیشه یک قدم از فرزندان خود جلوتر باشند، درباره اینترنت و سایت های مورد علاقه فرزندشان مطالعه کنند و راه های جدید ارتباطی را یاد بگیرند. همچنین توصیه می‌شود که والدین با فرزندشان در زمینه امنیت و اهمیت حفظ آن در فضای مجازی و اینترنت صحبت کنند.

رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، تعامل و ارتباط با نگاه گفت و گو محور میان والدین و فرزندان، ایجاد حس اعتماد متقابل بین والدین و فرزندان، همراهی و همگامی با فرزندان و پرهیز از مقایسه نوجوان با همسالان در تربیت سایبری را از دیگر موارد مهمی برشمرد که باید مدنظر والدین قرار بگیرد.

به گفته رجبی، کودکی که درگیر اعتیاد به فضای مجازی و تلفن هوشمند شود ارتباط خود را با افراد و و سایل واقعی از دست می‌دهد، از این رو والدین باید توجه داشته باشند که زمانی می‌توانند فرزندشان را از فضای مجازی دور نگه‌دارند که در دنیای واقعی ارتباط نزدیکی با آنان داشته باشند.