عربستان سعودی در پی افت شدید قیمت معاملات نقدی و قیمت پایه خاورمیانه در ماه دسامبر، ممکن است قیمت فروش نفت خود به آسیا برای ماه فوریه را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

به گزارش روزگار پرس ، نتایج نظرسنجی رویترز از هفت خریدار نشان می دهد عربستان سعودی احتمالا قیمت فروش همه گریدهای نفتی خود در فوریه را بیش از یک دلار در هر بشکه نسبت به ماه پیش کاهش داده و به پایینترین حد در سه تا چهار ماه گذشته می رساند.

نرخ پریمیوم معاملات نقدی گریدهای نفتی خاورمیانه و روسیه برای بارگیری در فوریه ماه جاری بیش از نیمی کاهش داشت که در نتیجه تسهیل محدودیت عرضه به دنبال افزایش تولید اوپک پلاس و آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک کشورهای مصرف کننده بزرگ روی داد.

از سوی دیگر تقاضای آسیا برای نفت محدود می شود زیرا پالایشگاهها آماده تعمیرات فصلی در سه ماهه دوم می شوند. این منطقه مقصد بیش از نیمی از صادرات نفت عربستان سعودی است. یک خریدار نفت گفت: ساختار بازار دوبی ضعیفتر شده و تولید سوختها بهبود یافته که ارزش گریدهای نفتی “عرب مدیوم” و “عرب هِوی” را بدتر از گریدهای نفتی سبک کرده است.

همه پاسخ دهندگان بجز یکی پیش بینی کردند قیمت فروش رسمی نفت سنگین عربستان “عرب هِوی” بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش پیدا کند. حاشیه سود قوی نفت کوره حاوی سولفور اندک که به بالاترین حد از فوریه سال ۲۰۲۰ رسیده است، ممکن است از قیمت نفت سنگین پشتیبانی کند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت آرامکوی سعودی قیمت فروش رسمی نفت خود را بر مبنای توصیه‌های مشتریانش و پس از محاسبه تغییرات ارزش نفت خود طی یک ماه گذشته تعیین می‌کند. آرامکو قیمت فروش رسمی نفت در فوریه را پس از دیدار چهارم ژانویه تولیدکنندگان اوپک پلاس اعلام خواهد کرد. قیمت نفت عربستان بر روند قیمت نفت ایران، کویت و عراق یعنی حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز نفتی که به مقصد آسیا می‌رود، تاثیر می گذارد.