مشهد پایگاه خبری روزگار-معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از اشتغالزایی ،کسب و کار خانگی و ایجاد شغل پرسود و کم هزینه در شهرستان مشهد خبر داد .
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت : مشاغل خانگی به آن دسته از کسب‌وکارهایی گفته می‌شود که توسط اعضای خانواده در فضای مسکونی و بدون ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها انجام می‌گیرد. این فعالیت‌ها باید در قالب یک طرح منسجم آغاز و به تولید کالا برای بازار یا ارائه خدماتی به خارج از محیط منزل منتهی شود.
محمد میری دیسفانی در خصوص توسعه مشاغل خانگی گفت : قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سال ۱۳۸۹ و طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۶به تصویب رسید. این پروژه را معاونت توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طراحی کرده و اجرای آن را با همکاری جهاد کشاورزی آغاز شده است.
میری دیسفانی می‌افزاید: در این طرح، جهاد کشاورزی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای و تسهیل‌گر معرفی شده است که وظیفه توانمندسازی مشاغل خانگی را با آموزش و مشاوره بر عهده دارد. پایدار سازی و توسعه مشاغل خانگی و اتصال آن‌ها به بازار نیز از دیگر مسئولیت‌‌های این نهاد است.
وی ادامه می‌دهد: طرح ملی توانمند‌سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های زندانیان از مهم‌ترین پروژه‌‌های پیاده‌‌سازی ‌شده در سال‌های اخیر است. در سال ۱۴۰۱ وام مشاغل خانگی برای متقاضیان دارای مجوز در دو مرحله ۳۲ مورد شامل ۳۰ مورد مستقل و دو مورد پشتیبان جمعا مبلغ ۳ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان پس از طرح و تصویب در کمیته فنی مشاغل خانگی معرفی به بانک شدند. حدود ۷۰‌مورد پرونده متقاضیان در حال بررسی و تکمیل مدارک برای صدور مجوز خانگی است.
محمد میری‌دیسفانی با اشاره به اینکه فرد بعد از دریافت مجوزهای لازم می‌تواند اقدام به گرفتن وام کند، ادامه می‌دهد: جهادکشاورزی دو نوع تسهیلات برای افراد درنظر گرفته است؛ اول آن‌هایی که قصد دارند شروع به کار کنند و گروه دوم آن‌هایی که شروع به کار کرده‌اند که این نوع تسهیلات، «سرمایه در گردش» نام دارد.
او می‌افزاید: سرمایه در گردش، مخصوص صاحبان کسب‌وکارهایی است که کارشان را شروع کرده‌اند، اما برای خرید تجهیزات و وسایل موردنیاز شغلشان، نیاز به تسهیلات دارند.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان مشهد بیان می‌کند: افرادی که برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی اقدام می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند؛ البته این منوط به بازدید اولیه از شروع به کار متقاضی نماینده جهادکشاورزی است و در هر موردی لازم به بررسی است.