مشهد پایگاه خبری روزگار-رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از فعالیت ۶ کارخانه خوراک دام و طیور با ظرفیت تولید سالانه ۵۱۵ هزار تن در شهرستان مشهد خبر داد .
رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت :با صنعتی‌شدن شغل‌ها، دامپروری به یک صنعت کاربردی تبدیل شده که در تأمین نیازهای غذایی انسان، نقشی اساسی به عهده گرفته است. افزایش نیازهای غذایی انسان و سود و منفعت مالی پرورش دام، کارآمدی روش‌های سنتی را از بین برده و تولیدکننده‌ها باهدف تکمیل زنجیره غذایی میان حیوانات و گیاهان وارد عمل شدند.
علی سادات شیرازی بیان کرد : ۶۰ تا ۷۰ درصد از هزینه های پرورش دام مربوط به تامین خوراک دام است .
وی با اشاره به اینکه خوراک دام به دو بخش علوفه ای و کنسانتره ای تقسیم میشود اذعان داشت کنسانتره دام یا مکمل های غذایی دام و طیور از مخلوط چند ماده غذایی تشکیل می شود که مصرف آن باعث تامین انرژی، پروتئین، مواد معدنی ، ویتامینهای اکثر نیازهای تغذیه ای دام شده و در نهایت منجر به افزایش تولیدات می گردد.
در تولید کنسانتره از موادی نظیر دانه های غلات، کنجاله دانه های روغنی، مکملهای معدنی و ویتامینی و سایر مواد خوراکی مجاز استفاده می شود.
سادات شیرازی افزود : تعداد دام سبک موجود در شهرستان مشهد حدود ۱ میلیون راس بوده و تعداد دام سنگین نیز ۶۹ هزار و ۶۰۰راس بوده و مقدار تقریبی کنسانتره مورد نیاز دامداران شهرستان ۲۵۰ هزار تن در سال می باشد.
وی خاطر نشان کرد در شهرستان مشهد ۶ کارخانه خوراک دام و طیور با ظرفیت تولید سالانه ۵۱۵ هزار تن وجود دارد که علاوه بر تامین نیاز دامداران داخل شهرستان در سایر شهرستانهای استان و حتی استانهای مجاور نیز مشتری های بالفعل دارند.
سادات شیرازی گفت : بخشی از نیاز دامداران به دلیلی نزدیکی به شهرستانهای اطراف و بازاریابی انجام شده ، توسط کارخانجات خارج شهرستان تامین می شود.
در تولید کنسانتره در کارخانجات معمولا بر روی مواد خوراکی، فرآوری هایی انجام می شود که باعث افزایش قابلیت هضم و جذب مواد مغذی می گردد.
از دیگر مزایایی مصرف کنسانتره می توان به کاهش هزینه های تولید، بهبود ضریب تبدیل دام وطیور، کاهش عوامل ضدتغذیه‌ای، افزایش خوش خوراکی، تسهیل در نگهداری خوراک، کاهش ضایعات و ریخت‌و پاش خوراک ، کاهش هزینه‌های حمل ونقل و… اشاره کرد.