مشهد پایگاه خبری روزگار-مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: طی یکسال گذشته ۱۴۰ مورد وقف جدید در سطح استان خراسان رضوی از سوی خیرین و واقفین ثبت شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده در نشست خبری به مناسب دهه وقف افزود: آخرین آمار موقوفات در خراسان رضوی ۲۶ هزار و ۶۹۲ میباشد که ۱۳۸۹ برگ سند مالکیت جدید صادر شده است و ۲۸ هزار هکتار از اراضی موقوفات تثبیت مالکیت شده اند.

وی با بیان اینکه اولویت ها در نوع نیت واقفان متناسب با شرایط جغرافیایی منطقه به خیرین و واقفان توسط مشاوران ترویج و راهنمایی می شوند،  ادامه داد: به عنوان مثال در برخی از مناطق شهری تازه تاسیس همانند الهیه نیاز فوری منطقه احداث مسجد و حسینیه است و این نیاز در مناطق دیگر برطرف شده و بجای آن واقفان برای وقف با نیات آموزشی و فرهنگی و حوزه سلامت راهنمایی می‌شوند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح داشت :البته در نهایت تصمیم گیری در خصوص نوع وقف توسط واقف انجام می شود و اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی موظف به صیانت از موقوفه در راستای نیت واقفان می باشد.

احمدزاده با اشاره به راه‌اندازی گشت حفاظت اظهارداشت: با اقدامات انجام شده اکنون زمین‌خواری و تصرف غیرقانونی زمین‌های موقوفه در این استان به صفر رسیده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه دهه وقف از شب رحلت پیامبر گرامی (ص) اسلام به عنوان نخستین واقف آغاز می شود، افزود: در دهه وقف علاوه بر برگزاری نمایشگاه های مختلف در شهرستان های مختلف استان، ۴۰ واقف و خیر منتخب در همایش استانی یاوران وقف مورد تجلیل و تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی همچنین برگزاری نمایشگاه اطلاع رسانی، توزیع و پخش  ‌مستند از موقوفات، ‌تقدیر از فعالان حوزه فرهنگ وقف ، ‌دیدار با فرمانداران و برگزاری ‌ایستگاه همه واقف باشیم، توزیع بسته های کمک معیشتی به خانواده های نیازمند و توزیع چهار هزار بسته مهر تحصیلی و تامین بخشی از هزینه جهیزیه برای ۳۴۰ نیازمند را از جمله برنامه های دهه وقف در سطح استان خراسان رضوی برشمرد.

احمدزاده با تسلیت ایام دهه آخر صفر و اجرای طرح امام مهربانی در ۶۴ ایستگاه در مسیر پیاده روی زائران تصریح کرد: تهیه و توزیع  ۱۵۰ هزار بطری آب معدنی، پیش بینی اقامت و اسکان ۵۴۰ هزار زائر در بقای متبرکه از برنامه های شاخص دهه وقف در استان خراسان رضوی است.

وی با اشاره به عناوین روز شمار وقف در این دهه یادآور شد: اول  مهر وقف، نقش رسانه در توسعه موقوفات و تکریم واقفین، دوم مهر وقف، ترویج معارف قرآن و عترت و مهدویت، سوم مهر، وقف، تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، چهارم مهر، وقف، امام زادگان فرهنگ زیارت، پنجم مهر، وقف، جهاد تبیین و تقش نظام اسلامی در صیانت از موقوفات، ششم مهر، وقف، سبک زندگی اسلامی تحکیم بنیان خانواده، هفتم مهر، وقف، مدیریت بقاع متبرکه، هشتم مهر، وقف، خدمات بهداشتی درمان و گسترش سلامت جامعه، نهم مهر، وقف، خدمات فرهنگی اجتماعی به جوامع بشری و دهم مهر، وقف، توسعه مشارکت‌های مردمی نامگذاری شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی درخاتمه خاطر نشان کرد: ۱۰ پروژه عمرانی در شهرستان های مختلف به بهره‌برداری می رسد.