مشهد پایگاه خبری روزگار-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه یکی از مهم ترین چالش های موجود در حوزه فاضلاب شهر مشهد کمبود تصفیه خانه است، اظهار کرد: در افق طرح ۱۴۲۰ به حدود ۸۱۴ هزار متر مکعب ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب نیاز داریم که ایجاد چنین زیرساختی، حداقل حدود ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این اعتبار از طریق اعتبارات صرفا دولتی قابل تامین نیست؛ لذا باید از سایر روش های تجهیز منابع مالی و ظرفیت بخش خصوصی بهره گرفت.

حسین اسماعیلیان افزود: مهمترین مشکل در بحث احداث تصفیه‌خانه فاضلاب، کمبود منابع مالی است؛ هزینه احداث تصفیه‌‎خانه بالاست و ایجاد تصفیه خانه برای یک مترمکعب،بطور متوسط حدود ۱۰ میلیون‌تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به اجرای ۸۲ درصدی شبکه جمع آوری فاضلاب مشهد، از تمرکز ویژه بر اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب در حاشیه شهر مشهد خبر داد و گفت: اجرای این شبکه در پهنه حاشیه شهر به لحاظ زیست‌محیطی و بهداشتی بسیار اهمیت دارد و تکمیل آن، با توجه به اینکه بخش قابل توجه چاه‌های آب شرب مشهد در داخل شهر است، به جلوگیری از آلودگی آب‌ چاه‌های شرب کمک می‌کند.

اسماعیلیان همچنین خاطرنشان کرد: ۱۰۰ میلیون مترمکعب از ۴۰۰ میلیون مترمکعب نیاز آب مشهد، براساس مطالعات مصوب در افق ۱۴۲۰ باید از طریق جایگزینی پساب صورت گیرد؛ لذا در شهر مشهد با توجه به محدودیت‌هایی که برای افزایش ظرفیت تامین آب و توسعه منابع آب وجود دارد، امکان اینکه صرفا از مفاد قانونی استفاده کنیم و از محل فروش پساب، شبکه و تاسیسات فاضلاب تکمیل شود، وجود ندارد و اگر این کار را با نگاه یکجانبه انجام دهیم در حوزه تامین آب با مشکل مواجه می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در خصوص برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با شرکت آب‌ منطقه‌ای به عنوان متولی تامین آب، گفت: در این جلسات، چالش‌ها و محدودیت‌های فاضلاب را مورد بحث و بررسی قرار دادیم؛ اگر شبکه فاضلاب اجرا نشود و تصفیه‌خانه‌ای هم احداث نگردد، جایگزینی پساب نیز امکان‌پذیر نخواهد بود و از سوی دیگر، اگر صرفا بحث فاضلاب، بدون ایجاد زیرساخت را برای مسائل تامین آب درنظر بگیریم، پسابی برای پروژه‌های تامین آب نداریم.

وی افزود: با همین نگاه، جلسات متعددی برگزار گردید که ثمره آن دستیابی به مدل پایدار پساب شهر مشهد شد؛ اقدامی که در کشور کم‌نظیر بوده و تمامی ملاحظات درنظر گرفته شده  است.

اسماعیلیان در باره مدل پایدار پساب شهر مشهد اظهارکرد: در این مدل ضرورت‌ها و نیازهای بخش آب و فاضلاب و اعتبار مورد نیاز آن شناسایی شده، منابع در اختیار دولتی و داخلی شرکت‌ها احصاء گردیده و به مدلی تبدیل شده که هم پاسخگوی نیازتامین آب مشهد باشد و هم نیاز ایجاد زیرساخت‌های فاضلاب را پاسخگو باشد.

وی گفت: چکیده مدل پایدار پساب مشهد نشان می‌دهد که چه اقداماتی با استفاده از منابع داخلی صورت گیرد و در چه حوزه‌هایی از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بهره بگیریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی طی یک سال اخیر با شدت بیشتری دنبال شده و اولین بسته‌ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وارد فاز مزایده و انتخاب سرمایه‌گذار شده است، افزود: دو پروژه بزرگ شهر در این حوزه به صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شروع شده که یکی از آنها، پروژه « احداث تصفیه‌خانه فاضلاب طبرسی شمالی» است؛ این محدوده، بسیار مهم بوده و بخش قابل توجهی از حاشیه شهر را در بر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: فاضلاب این محدوده را نمی‌توانستیم به تصفیه‌خانه‌های شرق یا غرب مشهد انتقال دهیم و تنها راهکار، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در محل بود؛ این پروژه‌ سال‌ها به دلیل محدودیت‌های اعتباری اجرایی نشده بود.

اسماعیلیان گفت: بسیار خرسندیم که این پروژه با شروع دولت جدید به نتیجه رسیده و از یک ماه قابل شاهد تجهیز کارگاه و آغاز عملیات اجرایی با ظرفیت حدود ۷۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز هستیم؛ ارزش قرارداد منعقد شده، حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که شامل ۳ پروژه آبرسانی و یک تصفیه‌خانه فاضلاب می شود.

وی با بیان اینکه بسته سرمایه‌گذاری دیگری هم در دستورکار شرکت آب‌ منطقه‌ای و آب و فاضلاب است، گفت: این پروژه با بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار، جزو بزرگترین پروژه‌های بخش آب و فاضلاب کشور در حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که پس از به نتیجه رسیدن فاز یک قرارداد، فاز دوم نیز آغاز می‌شود.