مشهد پایگاه خبری روزگار-به گفته معاون پپشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور، آسیب‌های اجتماعی در ۴۷۰ شهرستان در سراسر کشور مورد رصد قرار گرفته و اطلاعات حاصله در سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور به ثبت رسیده است.

آرزو ذکایی‌فر در نشست اعضای دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی در بهزیستی خراسان رضوی بااعلام این مطلب افزود: مطالعات این طرح از حدود یک دهه پیش آغاز شده و در سال گذشته پس از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد و بررسی‌های تخصصی، اجرایی گردیده است.

وی ادامه داد: سامانه‌ی رصد آسیب‌های اجتماعی در سطح ملی فعال است و بزودی دسترسی استان‌ها به این سامانه برقرار می‌شود.

معاون پپشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور افزود: بالغ بر ۲۰ دستگاه اجرایی در این برنامه مشارکت و با بهزیستی همکاری دارند.

ذکایی‌فر اظهار داشت: اطلاعات این سامانه با داده‌های استخراج شده از مداخلات اورژانس اجتماعی، سامانه ملی اعتیاد، خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ و سامانه تصمیم هم‌رسانی شده و علاوه بر این اطلاعات مدیریتی از طریق ثبت احوال، وزارت بهداشت، پزشکی قانونی و دیگر نهادهای مرتبط نیز اخذ و در داشبورد این سامانه مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: مقرر شده که این سامانه به پایگاه رصد مسائل اجتماعی وزارت کشور نیز پیوند داشته باشد و هم‌افزایی نهادهای مختلف می‌تواند برنامه‌های کاهش آسیب را ثمربخش‌تر نماید.

معاون پپشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشورخاطر نشان کرد: هدف از تأسیس دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی در بهزیستی، هم افزایی دستگاه‌ها در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

ذکایی‌فر تأکید کرد: اعتبارات لازم برای اجرای برنامه‌های کاهش آسیب تأمین شده و ما در مشارکت دستگاه‌های مرتبط فقط همکاری و تعامل مثبت آنان را انتظار داریم.

وی افزود: با داشتن اطلاعات زمینه‌ای در هر منطقه، می‌توانیم برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی را هدفمند نموده و بر اساس بوم هر منطقه و اولویت‌بندی مطابق با شرایط اجتماعی آن، اجرایی کنیم.

در این نشست، اعضای دبیرخانه نظرات و دیدگاه‌های خود را پیرامون طرح‌ها و برنامه‌های اعلام شده‌ی بهزیستی در حوزه آسیب‌های اجتماعی مطرح کردند و برای همکاری در اجرای این برنامه‌ها در سطح استانی، اعلام آمادگی نمودند.

در پایان این نشست مقرر شد طرح‌های اجرایی که بهزیستی استان در حوزه ‌آسیب‌ها تدوین می‌کند با مشارکت دستگاه‌های عضو دبیرخانه باشد تا هم‌افزایی به حداکثر مطلوب برسد.