مشهد پایگاه خبری روزگار-معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی گفت: باید تمهیدی اندیشیده شود که در شهرستان‌های استان نیز کارشناسان بومی حضور داشته باشند چرا که در این صورت کارشناسان به راحتی می‌توانند رسیدگی به پرونده‌های شهرستان‌ها را انجام دهند و نیازی نخواهد بود که کارشناس از مشهد به شهرستان‌ها سفر کند.

سیدامیر مرتضوی در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه با حضور مسئولان شورای عالی استان و اصحاب رسانه در مرکز کارشناسان رسمی دادگستری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به اجرای دقیق سند تحول قضایی در کشور اظهار کرد: طبق فرمایشات ایشان کارشناسان می‌توانند نقش مهمی را در اجرای این سند داشته باشند و ما را یاری کنند. امیدواریم که در استان ما نیز این اتفاق رخ دهد.

وی عنوان کرد: در مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان تقریبا ۶۵۰ کارشناس فعالیت دارند و ۳۵۰ نفر هم در حال کارآموزی هستند که به زودی به جمع سایرین ملحق خواهند شد و در مجموع تعداد کارشناسان ما در استان به ۱۰۰۰ نفر می‌رسد. همچنین در کانون کارشناسان هم ۱۸۰۰ کارشناس حضور دارند که در این ۲ مجموعه جمعا نزدیک به ۲۸۰۰ کارشناس داریم که در رشته‌های مختلف مشغول فعالیت هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: من از رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان تقاضا دارم تا چند ماه آینده اقداماتی که بناست انجام دهند را عملی کنند و در راستای اجرای سند تحول نیز به ما گزارش کار خود را بدهند که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. یکی از این اقداماتی که ایشان به آن اشاره کردند، راهاندازی تعدادی سامانه‌ بود که هرچه روی این سامانه‌ها تمرکز بیشتری داشته و آن را تقویت کنیم، این موضوع رضایتمندی بیشتری را از سوی مردم به دنبال خواهد داشت.

مرتضوی خاطرنشان کرد: اما یکی از مواردی که امروز دستگاه قضایی با آن مواجه است و متاسفانه روز به روز رشد قارچ گونه‌ای هم دارد، حجم و کثرت پرونده‌های ورودی به دادگستری است که علی‌رغم تلاش‌هایی که همکاران قضایی در جهت کاهش این پرونده‌ها دارند اما باز هم حجم بالای آن‌ به قوت خود باقی است.

وی بیان کرد: کارشناسان دادگستری می‌توانند کمک شایانی جهت کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی داشته باشند. اگر یک پرونده‌ای به کارشناسی ارجاع داده شد، آن کارشناس نباید اقدامات خود را محدود به حوزه تخصصی خود کند. در واقع یک کارشناس باید تلاش کند پرونده‌هایی را که در حوزه تخصصی او نیست را هم حل و فصل نماید. در حقیقت ماموریت ما در قوه قضائیه این است که همگی باید در این مجموعه تلاش و در حل و فصل پرونده‌ها به قاضی کمک کنیم.

مرتضوی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره اراضی قولنامه‌ای حاشیه شهر مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر در دادگستری استان کمیته‌ای برای اراضی قولنامه‌ای در حاشیه شهر مشهد تشکیل و جلساتی نیز با اداره کل ثبت اسناد خراسان رضوی، شهرداری مشهد، دستگاه قضایی و آستان قدس رضوی برگزار شده تا با یکدیگر در زمینه ساماندهی اسناد قولنامه‌ای مذکور همکاری لازم را داشته باشیم. هم‌اکنون این همکاری به جایی رسیده که تا امروز ۴۰۰۰ سند قولنامه‌ای در حاشیه شهر مشهد به سند رسمی تبدیل شده است.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به حفظ شان، مقام و جایگاه کارشناسان رسمی دادگستری و بحث ارتقا آموزش گفت: نظریه کارشناس در پرونده مربوطه به عنوان نظریه تخصصی مهر می خورد و فاضی بر اساس آن تصمیم گرفته و لذا کارشناسان باید دقت نظر داشته باشند.

محمد حسین شرکا افزود: مبانی هفته قوه قضائیه موضوعاتی چون کار آفرینی و حمایت از کارآفرین، ایجاد امنیت اقتصادی، تجلیل از قضات، تکریم ارباب رجوع، مبارزه با فساد و قاچاق و ایجاد امنیت اجتماعی است.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری خراسان رضوی با اشاره به حفظ شان، مقام و جایگاه کارشناسان رسمی دادگستری و بحث ارتقا آموزش  گفت: نظریه کارشناس در پرونده مربوطه به عنوان نظریه تخصصی مهر می خورد و توسط فاضی بر اساس آن تصمیم گرفته می شود لذا  کارشناسان باید دقت نظر داشته باشند.

وی افزود: ما برای توانمندی کارشناس و پیشگیری از خطا دوره های آموزشی و کمیته های تخصصی پیش بینی کردیم ؛ همچنین برای طولانی نشدن روند پرونده نظریه کارشناس به صورت الکترونیکی ثبت می شود و نمابنده مرکز در شعب ارتباط مستقیم با قاضی دارد و سرعت عمل در انجام کارشناسی نسبت به پرونده مربوطه با توجه به اهمیت موضوع صورت می گیرد.

شرکا با بیان اینکه به دنبال ایجاد بانک اطلاعاتی و فراهم آوری زیرساخت های رتبه بندی هستیم؛ گفت: سامانه ملی ارجاع کارشناسی به زودی راه اندازی خواهد شد.