مشهد پایگاه خبری روزگار -مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درنشست خبری که به‌مناسبت هفته صرفه‌جویی برگزار شد گفت: مشهدمقدس به‌ دلیل وجود حرم مطهر رضوی همیشه مورد توجه زائران و مجاوران بوده با ۴ میلیون جمعیت ثابت و حدودا ۳۰ میلیون جمعیت متغیر از زائران ،که این موضوع می‌طلبد تا تأمین آب شرب آن از منابع متنوع صورت گیرد. ما این تنوع را در تأمین آب شرب مشهد فراهم کرده‌ایم.

علیرضا طاهری افزود: اکنون چهار سد مهم استان یعنی سد دوستی، طرق، کارده و ارداک و همچنین بیش از ۴۵۷ حلقه چاه آب زیرزمینی، دو قنات و یک چشمه به تأمین آب مشهد کمک می‌کنند. مصرف آب مشهد بیش از ۲۶۰میلیون مترمکعب در سال است . سد دوستی امسال شرایط خوبی ندارد. از ۱۲۵۰میلیون مترمکعب ظرفیت در سد دوستی، اکنون ۲۹۶میلیون مترمکعب آب وجود دارد که این وضعیت مطلوبی نیست. در سد طرق ۸میلیون مترمکعب و سد کارده ۱۰میلیون مترمکعب آب هست. سد ارداک با ۳۰میلیون مترمکعب گنجایش، ۱۲میلیون مترمکعب آب دارد.

وی ادامه داد: با تدابیر پیش‌بینی‌شده و با حدود ۱۰ تا ۲۰درصد صرفه‌جویی از سوی زائران و مجاوران، امیدواریم این سال‌های گرم را پشت‌سر بگذاریم. در افق بلندمدت به آب بیشتری نیاز داریم. در افق ۱۴۲۰ مصرف آب به ۴۰۰میلیون مترمکعب در سال در استان خواهد رسید. اکنون مهم‌ترین پروژه‌ای که در حال اجراست، طرح عظیم انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به شرق کشور است که برای کمبود آب صنعت و خدمات استفاده خواهد شد. بر اساس این طرح، قرار است ۱۲۰میلیون مترمکعب آب وارد خراسان رضوی شود که هم‌اکنون نیز پروژه درحال اجراست. ضمن اینکه پروژه جایگزینی پساب با آب کشاورزی در دست اقدام است. بنابراین، اصل اول در تأمین آب مشهد تنوع‌بخشی در زمینه منابع آبی است.

طاهری درباره باغ‌ویلا‌هایی که از منابع غیرمجاز استفاده می‌کنند، بیان کرد: البته بخشی از باغ‌ویلا‌ها از طریق منابع قانونی آب خود را تأمین می‌کنند. باتوجه‌به اینکه طول شبکه تأمین آب شرب به روستا‌ها و شهر‌های اطراف در مشهد ۱۵۰۰کیلومتر است، بخشی از این شبکه از کنار باغ‌ویلا‌ها عبور می‌کند و برخی از این ویلا‌ها آب خود را به‌صورت غیرقانونی از طریق این شبکه‌ها تأمین می‌کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته با هماهنگی دستگاه حمایتی، ۱۰هزار فقره در مشهد انشعاب غیرمجاز شناسایی و تعیین تکلیف شد. جرایم سنگینی در بحث انشعاب غیرمجاز آب به باغ‌ویلا‌ها تعیین شده است که حتی جرایم حبس و مشابه را داشتیم و این جرایم نیز می‌تواند بازدارنده باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: برخی مالکان باغ‌ویلا‌ها اظهار می‌کنند که از انشعاب غیرمجاز اطلاعی نداشته‌اند. بنابراین، درخواست می‌کنیم خریداران قبل از خرید ملک انشعاب آب را استعلام کنند. ضمن اینکه باید بگویم تقریبا ما انشعاب قانونی در مشهد نداریم و آن دسته از افرادی که به‌تازگی متوجه شدند انشعاب قانونی ندارند، اطلاع دهند تا به مراجع قضایی کشیده نشود.

طاهری با اشاره به طراحی سامانه سوت‌زنی در این راستا گفت: انشعاب غیرمجاز آب از شبکه‌های آب شرب تضییع حقوق بیت‌المال و مصداق حق‌الناس است. بر این اساس، سامانه‌ای طراحی شده که خوشبختانه مورد استقبال هم قرار گرفته است و مردم می‌توانند از چهار درگاه از جمله شماره تلفن ۱۲۲ گزارش تخلف را ارائه کنند که البته پاداش مادی نیز در این خصوص در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: حریررود در محل سد دوستی حدود ۵۰هزار کیلومترمربع وسعت و متوسط سالانه یک میلیارد آورد آب به سد دوستی دارد. این سد بین ایران و ترکمنستان بهره‌برداری می‌شود. درباره آورد سد دوستی قرارداد ما با ترکمنستان است، اما امسال وضعیت خوبی ندارد. گستره این خشک‌سالی در افغانستان و ایران بوده و حجم آب مخزن هم‌اکنون ۲۹۶میلیون مترمکعب است.

طاهری درباره تکمیل پروژه سد شورچه بیان کرد: این پروژه روی کشف‌رود درحال اجرا بوده که تاکنون ۲۸درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. حجم آب تنظیمی سالانه ۳۰میلیون مترمکعب است که بر اساس محدودیت اعتباری پیشرفت خوبی نداشت، اما اکنون با حمایت دستگاه‌های مرتبط رو به پیشرفت است. اولویت اصلی سد شورچه دشت سرخس است و بخش دیگر برای شرب مشهد پیش‌بینی شده است و حدود دو سال دیگر قابلیت بهره‌برداری دارد.

وی با اشاره به جغرافیای کشف‌رود ادامه داد: کشف‌رود یک مسیر تکاملی را طی کرده تا به اینجا رسیده است. کشف‌رود باید آب را با خود حمل کند، نه فاضلاب را که البته وجود فاضلاب را نمی‌توان کتمان کرد. اینک ما چندین تصفیه‌خانه در کنار کشف‌رود داریم و تصفیه‌خانه طبرسی شمالی در حال ساخت است.

بنده این را قاطعانه می‌گویم که در هیچ‌جای کشف‌رود فروش فاضلاب نداریم، اما فروش پساب از فاضلاب تصفیه‌شده انجام می‌شود. کاشت صنوبر به‌جای صیفی‌جات از دیگر اقدامات در مقوله حل کشف‌رود بود که در این راستا برخی تخلف داشتند و بین صنوبر‌ها نیز صیفی‌جات کشت می‌کردند. اکنون بیش از ۱۵۰۰هکتار بستر آزادشده در کشف‌رود وجود دارد که کاشت غیرمجاز در این بستر نداریم.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز، حکم قضایی نیاز است، بیان کرد: در این خصوص از سال ۹۲ تا  ۹۹، ۱۳هزارو۴۵۴ حلقه چاه غیرمجاز و امسال نیز ۲۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است. باغ‌ویلا‌ها برای غرب مشهد به‌شدت مضر است.