مشهد پایگاه خبری روزگار-۵۹ هزار معتاد در ۳۸۹ مرکز درمان، توانمندسازی و کاهش آسیب اعتیاد از بهزیستی خراسان رضوی خدمات دریافت می‌کنند.
معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با اعلام این مطلب گفت: ۳۲ هزار و ۵۰۰ مددجو در ۲۸۳ مرکز سرپایی، ۲۰ هزار نفر در ۶۰ مرکز اقامتی و سایر مددجویان در ۹ مرکز کاهش آسیب، ۳ واحد کانکس، یک موبایل ون و ۷ پناهگاه شبانه از بهزیستی خدمات درمانی، مشاوره‌ای و بازتوانی دریافت می‌کنند.
غلامحسین دلبری که به مناسبت ۵ تیر، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با خبرنگار ما گفتگو می‌کرد افزود: شلترها یا پناهگاه‌های شبانه مکان استراحت، غذا، استحمام، دارو و وسایل بهداشتی و مشاوره روان‌شناسی را در ساعات شب به معتادان فاقد سرپناه ارائه می‌دهند.
وی اضافه کرد: همچنین مراکز کاهش آسیب، همین امکانات را به معتادان در طول روز ارائه می‌کنند.
وی در خصوص طرح ساماندهی معتادان متجاهر گفت: ۲۳ مرکز اقامتی ترک اجباری در استان فعال هستند که ۱۷ مرکز در مشهد و شش مرکز در شهرستان‌های نیشابور، تربت حیدریه و تربت جام، سبزوار، قوچان و گلبهار مجموعا به ۵ هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر خدمات درمانی، بهداشتی، غذا، استراحت، استحمام، مشاوره‌های روان‌شناختی، مراقبت‌های روانی و مددکاری، ارائه می‌کنند و آنها را در محیطی امن و آرام برای مدت معینی تا بهبودی و اجازه مقام قضایی برای ترخیص یا جابجایی نگهداری می‌کنند.
به گفته دلبری ۴۵۰۰ نفر از این افراد در مشهد و بقیه در شهرستان‌ها هستند.
وی همچنین با تأکید بر برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد گفت: ما ده‌ها کارگاه، برنامه‌ی اجتماع‌محور، طرح‌های مشارکت جوانان و زنان، آموزش و مشاوره خانواده در طول سال برای معتادان، خانواده‌هایشان و سایر اقشار جامعه برگزار می‌کنیم که در راستای پیشگیری از اعتیاد می‌باشد.
دلبری با تأکید بر نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد گفت: تمرکز ما بر روی خانواده است چون معتقدیم مهم‌ترین نهاد و رکن اجتماعی برای جلوگیری از شیوع اعتیاد در بین جوانان، خانواده‌ها هستند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: در طول هفته مبارزه با مواد مخدر برنامه‌هایی همچون میز خدمت در حاشیه نماز جمعه‌ها و نیز در حرم مطهر رضوی، جشن صیانت و تجلیل از پاک‌شدگان اعتیاد و کارآفرینایی که پس از بهبودی به کارآفرینی پرداخته‌اند و دوره‌های آموزشی و توجیهی برای گروه‌ها مختلف و همچنین ساخت مستندهای مرتبط با اعتیاد انجام می‌شود.