مشهد پایگاه خبری روزگار-مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی را نیازمند درک و دریافت مشترک از موضوع آسیب‌های اجتماعی دانست.

مسعود فیروزی که صبح امروز در نشست علمی کاربردی معاونین امور اجتماعی بهزیستی استان‌های کشور در مشهد مقدس سخن می‌گفت افزود: مادامی که درک مشترکی توسط دستگاه‌های دخیل و مرتبط با آسیب‌ها از این موضوع حاصل نشود، نتیجه‌ی مطلوبی از کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی بدست نخواهد آمد.
وی آسیب‌دیدگان اجتماعی زخم خوردگان مشکلات و مسائل اجتماعی دانست و گفت: همان گونه در جنگ نظامی، جانبازان، زخم‌خورده و مجروح جنگ هستند، آسیب‌دیدگان اجتماعی نیز زخم‌خورده جنگ تمام عیار فرهنگی و مهندسی فرهنگی دشمن علیه ملت ما می‌باشند.
فیروزی در باره مختصات اجتماعی خراسان رضوی گفت: استانی با ۳۳ شهرستان، ۱.۳ میلیون حاشیه‌نشین، همسایگی با سه کشور همجوار، شرایط اقلیمی و بومی خاص، مهاجرپذیری و مسافرپذیری حداکثری، دارای چالش‌های بزرگ اجتماعی است که نیازمند ارائه‌ی راهکاری جامع و همه‌جانبه برای حل مسائل و بحران‌های فردی و خانوادگی است.

وی تصریح کرد: تا هنگامی که آسیب‌دیدگان اجتماعی در نگاه برخی دستگاه‌ها، عامل آسیب‌زدن به جامعه هستند و زخم خورده‌ی جنگ تمام عیار دشمنان فرهنگی نظام محسوب نمی‌شوند نمی‌توان به راهکار واحد و منسجمی در این زمینه دست یافت.

وی خاطر نشان کرد: دختران فراری، کودکان کار و خیابان، معتادان متجاهر، زنان سرپرست خانوار و دختران و زنان در معرض آسیب و آسیب‌دیده، از جمله اجزای این جمعیت زخم‌خورده می‌باشند و در خراسان رضوی، تلاش مضاعفی توسط مسؤولان استان و متخصصین بهزیستی در جریان است تا مصایب و مشکلات این حوزه، کاهش یابد.
وی وجود ۹۵ خانه فرزندان با حدود ۲ هزار کودک بی سرپرست و بدسرپرست و ۸ مرکز حاکمیتی زنان و دختران خشونت‌دیده و آسیب‌دیده را از دیگر مختصات اجتماعی خراسان رضوی برشمرد و گفت: مسئله‌ی ترنس‌ها که در حال تبدیل شدن به یک مسئله‌ی اجتماعی جدی در استان می‌باشد با شرایط جدید اجتماعی، می‌باید به عنوان یک مشکل اجتماعی، مورد بررسی علمی و تخصصی قرار گیرد و این گروه را مورد ارزیابی قرار داده و مشکلات و مطالبات آنها را رسیدگی نماید.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی ضمن اشاره به موضوعات مبتلابه استان در زمینه اجتماعی، خواهان بازنگری و به‌روز رسانی دستورالعمل‌های سازمان بهزیستی و تعدیل و اصلاح آنها شد.
وی گفت: برخی دستورالعمل‌ها آرمان‌گرایانه است و با امکانات و شرایط واقعی نیروی انسانی و اعتبارات بهزیستی هماهنگی ندارد در حالی که دستگاه قضایی و مقامات استان، شرایط مراکز و مددجویان را با همان دستور العمل‌های آرمانی مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهند.

وی در پایان ضمن تقدیر از تلاش‌های مجموعه‌ی معاونت اجتماعی، اورژانس اجتماعی، دفتر آسیب‌دیدگان و دفتر شبه‌خانواده‌ی بهزیستی استان گفت: از معاونت اجتماعی بهزیستی کشور و نهادهای مرتبط که بهزیستی استان را مورد توجه ویژه قرار داده و این نشست تخصصی را در استان خراسان رضوی برگزار کرده‌اند تشکر می‌کنم و امیدواریم در ظل عنایات حضرت رضا(ع) بتوانیم به اهداف تعیین شده‌ی نشست، که همان اتخاذ راهکارهای جامع، عملیاتی و مطلوب برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌باشد دست یابیم.
شایان ذکر است نشست سه روزه‌ی معاونین اجتماعی بهزیستی استان‌های کشور ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت در نگارخانه‌ی مجموعه‌ی توانبخشی همدم مشهد در حال برگزاری است.