مشهد پایگاه خبری روزگار -معاون امور زنان و خانواده استاندار خراسان رضوی، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی دولت سیزدهم در خصوص کاهش جمعیت بوده و این دولت نگاه ویژه‌ای روی موضوعات ازدواج، فرزندآوری و درمان ناباروری دارد.
سیده طاهره طهماسبی در نشست با مسئولان مرکز درمان ناباروری مبلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: در دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای روی حوزه‌های مختلف موضوع خانواده از جمله ازدواج، فرزندآوری و درمان ناباروری شده و در سطح استان هم برنامه‌های ویژه‌ای در این خصوص داریم که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آستان قدس رضوی، شهرداری، اوقاف و امور خیریه و دیگر مجموعه‌ها اجرا می‌شود.
وی افزود: از مسئولان حوزه زنان و خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌خواهیم که در برنامه‌ریزی‌ها و ارائه خدمات نگاه استانی کامل را به عنوان دانشگاه مرکز استان داشته باشند و در این خصوص تنها حوزه تحت پوشش را نبینند.
معاون امور زنان و خانواده استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در مسیر رفع مشکلات و معضلات حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در بحث ازدواج، فرزندآوری و رشد جمعیت به دنبال رفع این معایب و نواقص هستیم، خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها با همکاری دانشگاه‌های فردوسی و علوم پزشکی مشهد، آستان قدس رضوی، شهرداری، اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه اجرا می‌شود و امیدواریم که در خروجی آن شاهد رشد آمار ازدواج و فرزندآوری به‌خصوص در سنین پایین‌تر باشیم.
طهماسبی تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دوره مدیریتی جدید نگاهی ویژه روی موضوع فرزندآوری و درمان ناباروری دارد و استانداری خراسان رضوی هم با همکاری سایر مجموعه‌های مرتبط در این خصوص حمایت لازم را از این دانشگاه خواهد داشت تا دغدغه‌های این حوزه برطرف گردد.
*میزان ناباروران ایران از میانگین جهانی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر بوده است
مدیر مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان ناباروران ایران از میانگین جهانی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر بوده و عمده مشکلات در این خصوص در بحث سبک زندگی، نوع تغذیه، ازدواج در سن بالا، تخمدان تنبل و وجود آلاینده‌ها بوده است.
در این نشست نیره خادم، مدیر مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار تصریح کرد: مرکز درمان ناباروری میلاد مشهد تنها مرکز دولتی شرق کشور بوده که مقدمات راه‌اندازی آن در سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در سال ۱۳۸۱ هم فعال شد، در این مرکز امکان ظرفیت روزانه بالا وجود دارد، اما تعداد تخت ریکاوری کم است.
وی تأکید کرد: سالانه ۱۰ هزار مراجعه کننده داریم و تمامی خدمات مورد نیاز در حوزه درمان ناباروری در این مرکز انجام می‌شود و به دنبال ایجاد فضایی بزرگتر جهت ارائه خدمات بیشتر به ایه گروه از بیماران هستیم، در حال حاضر مرکز ویژه زنان در بیمارستان امام رضا(ع) در حال ساخت بوده که هزار متر آن به حوزه درمان ناباروری اختصاص خواهد یافت.
مدیر مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کلیه خدمات سطح ۱، ۲ و ۳ در این مر‌کز درمانی تخصصی به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: در نظر داریم تا دفاتری را در مراکز استان‌های خراسان شمالی و خراسان جنوبی دایر کنیم، زیرا از این استان‌ها مراجعه‌کننده زیادی داریم و فعال شدن دفتری در استان‌های مذکور می‌تواند سطح کمی و کیفی خدمات را افزایش دهد.
خادم اضافه کرد: به جز استان‌های همجوار بیمارانی از سایر استان‌ها هم داریم و در کنار آن بیماران غیرایرانی هم از کشورهای قطر، عراق، عربستان، ترکمنستان و دیگر کشورها جهت درمان مشکل ناباروری خود به مرکز درمان ناباروری مبلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کرده‌اند و این مرکز درمانی تخصصی در حوزه گردسگری سلامت هم حضور پررنگ و مؤفقی داشته است.
وی با اشاره به اینکه اجرای درست سیاست‌های ابلاغی جمعیتی مورد تأکید مقام معظم رهبری همواره مورد تأکید بوده و هست، تصریح کرد: در همین خصوص بسته حمایتی ۸۵ درصدی فعال شده بود که مدعتی است متوقف شده و بنا شده که بسته حمایتی ۹۰ درصدی بیمه‌ها جایگزین آن شود که قراردادهای آن منعقد شده و اجرای آن احتمالاً از ابتدای سال ۱۴۰۱ باشد.
مدیر مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: میزان ناباروران ایران از میانگین جهانی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر بوده که دلایل آن هم بررسی شده و در نتایج حاصل شده خوشبختانه مشکلات عفونتی کمتر دیده شده و عمده مشکلات در بحث سبک زندگی، نوع تغذیه، ازدواج در سن بالا، تخمدان تنبل و وجود آلاینده‌ها بوده است.
خادم افزود: وبینار پویش درمان ناباروری ویژه عموم به تازگی توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد و در نشست‌ها و جلسات خبری‌ای هم با حضور رسانه‌ها داریم تأکید بر سن ۲۰ تا ۲۵ سالگی به عنوان بهترین سنین باروری داریم و معتقدیم که هرچه قدر سن بالاتر برود به همان نسبت زمان از دست رفته و قدرت باروری و ذخیره تخمدانی تضعیف می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه موارد علت ناباروری بیماران مراجعه‌کننده به مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پروسه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: برای هر بیمار متناسب با مشکل آن فرد اقدامات موردنیاز صورت می‌پذیرد، هرچند که برخی موارد هیچ مشکلی ندارند، اما به دلیل مراجعه دیرهنگام زمان را از دست می‌دهند.
مدیر مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه عمده مشکلات ناباروری با واسطه ازدواج دیرهنگام به‌وجود آمده است، بیان کرد: معتقدیم که باید تمامی مجموعه‌ها در مسیر توقف این سیکل معیوب و آسیب‌زا کمک کنند، موضوعی که رفع آن تنها به عهده متولیان حوزه سلامت نبوده و نیست.
خادم تصریح کرد: یکی از موارد دیگر در بحث ایجاد مشکلات باروری موضوع مواد غذایی خام و پخته‌ای بوده که در زمان طولانی در یخچال و فریزر نگهداری شده و خواسته ما از مردم در انواع خریدهای خود به‌ویژه گوشت سفید و قرمز این است به جای میزان مصرف ماهانه معادل میزان مصرف هفتگی خریداری کنند تا آن محصول زودتر مصرف شده و در زمان طولانی در یخچال و فریزر نماند.
وی تأکید کرد: مرکز درمان ناباروری میلاد در طول ایام بحران کرونا، حتی در زمان قرمز بودن وضعیت مشهد فعال بوده و خدمات این مرکز تخصصی متوقف نشده و تمامی خدمات موردنیاز با رعایت کامل تمامی نکات بهداشتی ارائه می‌شود.
مدیر مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه هستیم تا بتوانیم مناسب‌ترین خدمات را به بیماران دارای مشکلات ناباروری ارائه دهیم، گفت: هزینه تمام شده خدمات مرکز درمان ناباروری میلاد بین ۸۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان است که متناسب با شرایط و وضعیت بیماران بوده این هزینه‌ها به مراتب پایین‌تر از مراکز خصوصی بوده که هزینه‌اش ۴ برابر مراکز دولتی بوده است.
*۱۷ درصد زوجین حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نابارور هستند
در ادامه این نشست محمد احمدیان، مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: خانم‌های در سن ۱۵ تا ۴۵ سال و آقایان تمام رده‌های سنی مخاطب فرزندآوری هستند و دانشگاه علوم پزشکی مشهد بسته آموزشی در این خصوص دارد، اما آموزش عمومی هنوز آغاز نشده است.
وی اضافه کرد: درخواست آموزش عمومی را به وزارتخانه داده‌ایم، اما مسئولان خواستار اجرای یکپارچه در سطح کلی هستند و به همین جهت با درخواست دانشگاه علوم پزشکی مشهد موافقت نشده، هرچند که به لحاظ امکانات و داشتن نیرو و ظرفیت تخصصی در وضعیت خوبی هستیم.
مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد خانم‌های ۱۵ تا ۴۵ سال به مراکز دانشگاهی مراجعه می‌کنند، خاطرنشان کرد: معتقدیم که اگر سالی یک نوبت غربالگری سلامت انجام شود بسیاری از موارد قابل پیشگیری بوده و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد فوراً جهت انجام اقدامات درمانی موردنیاز انجام می‌شود.
احمدیان تصریح کرد: از زمانی قانون سیانت و جوانی جمعیت ابلاغ شده این موضوع به عنوان یک تکلیف اجرایی در حال پیگیری بوده و توصیه ما به زوجین این است که در سنین باروری در مراکز بهداشت پرونده تشکیل دهند و تا در صورت داشتن مشکل اقدام مقتضی در اسرع وقت صورت پذیرد.
وی بیان کرد: ۱۷ درصد زوجین حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نابارور هستند که به دنبال تهیه فراخوانی جهت مراجعه آنان و تشکیل پرونده‌ هستیم تا در گام بعد اقدامات مورد نیاز صورت پذیرد.
*باید اقدامات مناسب‌تری در بحث آموزش‌های پیش از ازدواج و همچنین انتخاب درست و ازدواج به‌هنگام صورت پذیرد
در بخش دیگری از این نشست نغمه رزاقی، مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: یکی از اقدامات مؤثری که در رسانه ملی صورت پذیرفت اجرای طرح غدیر و پخش آن در برنامه سمت خدا بود و معتقدیم که مشابه این طرح را می‌توان با همان کیفیت و حتی بهتر از آن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا کرد.
وی با ذکر این نکته که باید بیش از پیش روی موضوع ازدواج و فرزندآوری به‌هنگام و همچنین درمان به‌موقع مشکلات ناباروری زوجین کار شود، تأکید کرد: معتقدیم که در کنار آموزش‌های پزشکی و تست‌ها و آزمایش‌های قبل از انجام عقد، باید اقدامات مناسب‌تری در بحث آموزش‌های پیش از ازدواج و همچنین انتخاب درست و ازدواج به‌هنگام صورت پذیرد.
دبیر شورای توانمندسازی زنان و سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: اولین موقوفه جمعیت و فرزندآوری کشور در دهه مبارک فجر به ثبت رسید و در این خصوص به دنبال برگزاری جلساتی با مسئولان و متولیان این حوزه هستیم تا دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم بتواند به سهم خود در درمان ناباروری زوجین مشارکت کند.
رزاقی تصریح کرد: حوزه امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دنبال آن است تا تدوین و اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند بتواند گام مؤثری در بحث درمان ناباروری با مشارکت مجموعه‌های همچون استانداری و شهرداری بردارد.
*هزینه خرید میکروسکوپ میکرو اینجکشن موردنیاز مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأمین می‌شود
همچنین زهرا سوارکار، عضو ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خراسان رضوی و مشاور امور بانوان شهردار مشهد هم در این نشست آمادگی همکاری هر دو مجموعه را با مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد و گفت: در بررسی‌های صورت گرفته عمده‌ترین نیازهای مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بحث تأمین میکروسکوپ میکرو اینجکشن بوده که هزینه نمونه آلمانی این دستگاه ۲.۵ میلیارد تومان و نمونه ژاپنی یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان با نرخ ارز فعلی بوده که در تلاش هستیم هزینه خرید این دستگاه از سوی ستاد اجرای فرمان حضرت امام(ره) خراسان رضوی که از پیشگامان حوزه سلامت بوده و اقدامات مؤثر زیادی در این حوزه صورت داده تأمین شود.
وی افزود: همچنین شهرداری مشهد هم در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی موضوعات ازدواج و فرزندآوری و نیز درمان ناباروری مشارکت لازم را با دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارد تا بتواند به سهم خود در مسیر ترویج ازدواج و فرزندآوری در سنین پایین و درمان زوج‌های نابارور نقش‌آفرین باشد.