مشهد پایگاه خبری روزگار-نشست‌ «گذرگاه انقلاب؛ روایتگری رویدادهای انقلاب اسلامی» همزمان با فرارسیدن ایام الله دهه فجر با حضور شاعران و روایتگران دوران انقلاب اسلامی در «خانه انقلاب اسلامی» مشهد برگزار شد.

نشست‌ «گذرگاه انقلاب؛ روایتگری رویدادهای انقلاب اسلامی» همزمان با فرارسیدن ایام الله دهه فجر با حضور حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا اسدی از یاران و شاگردان رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و محمدحسین رحیمی، شاعر انقلابی در «خانه انقلاب اسلامی» مشهد برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن تسلیت شهادت حضرت امام علی النقی الهادی(ع) از ابتکار عمل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در برگزاری سلسله نشستهای «گذر انقلاب» تقدیر کرد و گفت: این فصل از گذر انقلاب با محوریت شهادت آیت الله مصطفی خمینی به خراسان رضوی و خانه انقلاب شهر مقدس مشهد رسید. مکانی که در آن حضور داریم و این برنامه در آن برگزار می شود، خانه شخصی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) که از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ در آن سکوت داشتند و امروز به نام «خانه انقلاب اسلامی» نامگذاری شده است.
وی تصریح کرد: در واقع «خانه انقلاب اسلامی» محل رفت و آمد بسیاری از بانیان و موسسین انقلاب اسلامی و محلی برای برنامه ریزی های انقلاب در مشهد توسط مثلث انقلاب در مشهد آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای(مدظله العالی)، شهید آیت الله عبدالحسین هاشمی نژاد(ره) و مرحوم آیت الله واعظ طبسی(ره) بوده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به شهادت حاج آقا مصطفی خمینی، اظهار داشت: ایشان نه تنها فرزند ارشد امام راحل(ره) بلکه یار و مشاور ایشان در ایام مبارزه و نهضت بودند. رژیم پهلوی سعی بر آن داشت تا با شهادت حاج آقا مصطفی و ایجاد دغدغه شخصی و رنج فقدان فرزند برای امام خمینی(ره)، ایشان را از مسیر خود غافل و خارج کنند. مرحوم آیت الله العظمی لنکرانی(ره) در این باره می فرمایند«اگر حاج آقا مصطفی به شهادت نمی رسیدند به طور قطع یکی از مراجع تقلید بزرگ تشیع می شدند».
علی اکبر سبزیان اظهار داشت: البته باید به دو نکته در خصوص برخورد امام راحل(ره) با شهادت حاج آقا مصطفی اشاره کرد، اول اینکه ایشان نه تنها با صبوری اشکی در ماتم فرزند خود نریختند بلکه این اتفاق باعث نشد تا خللی در عزم و اراده ایشان بوجود اید و نکته دوم اینکه امام راحل(ره) بعد از شهادت فرزندشان فرمودند«مرگ حاج آقا مصطفی از الطاف خفیه خداوند بوده است».
وی در پایان تاکید کرد: به عنوان فرزندان انقلاب می گوئیم که ما امروزمان را مدیون حضرت امام خمینی(ره) هستیم و بر عهد با ایشان پا بر جا بوده؛ تلاش می کنیم تا راه ایشان را ادامه دهیم و پشت سر ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) خواهیم ایستاد تا زمانیکه این پرچم را به دست حضرت مهدی(عج) برسانیم و شاهد دوران ظهور آن امام غایب از نظرها باشیم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا اسدی از یاران و شاگردان رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در دوران انقلاب گفت: سخن گفتن از وقایع شهادت فرزند برومند امام راحل(ره)، مجتهد، فقید، مفسر قرآن، ادیب سیاستمدار، دشمن شناس و همراه همیشگی ایشان، آیت الله مصطفی خمینی دشوار است.
وی در رابطه با زندگی حاج آقا مصطفی خمینی، افزود: ایشان در مدت اقامت خود در نجف برای خودسازی، سازندگی و انس با مسائل عرفانی به محضر آیت الله سیدمرتضی کشمیری، استاد عرفان رفتند. فردی که آیت الله قاضی طباطبایی در مورد ایشان می فرمایند«من توحید را از آیت الله کشمیری آموختم». نبوغ و استعداد حاج آقا مصطفی به اندازه ای بود که ایشان در سن ۲۷ سالگی و در عنفوان جوانی موفق به کسب رتبه اجتهاد شدند و بی شک انتخاب رژیم شاهنشانی برای شهادت ایشان، انتخابی هوشمندانه بود.
غلامرضا اسدی با اشاره به فرمایش امام راحل(ره) مبنی بر اینکه «شهادت حاج آقا مصطفی یکی از الطاف خفیه خداوند بوده است»، گفت: در سال ۱۳۵۶ فردی به نام داریوش همایون مقاله ای می نویسد که در آن مدعی می شود امام خمینی(ره) یک فرد هندی است که در هندوستان با انگلیس و کشورهای استبدادی دیگر در ارتباط است. این امر باعث خشم مردم شد تا آنجا که در ۱۹ دیماه ۱۳۵۶ مردم قم بر علیه این سخنان قیام کردند و با سرکوب شدید نیروی های ساواک مواجه شدند، در چهلم مردم قم مردم غیور تبریز قیام کردند و در چهلم شهادت مردم تبریز مردم یزد نیز به قیام برخاستند و این قیامها زمینه پیروزی انقلاب اسلامی و صحه ای بر لطف خداوند در شهادت حاج آقا مصطفی خمینی شد.
وی افزود: در جریان قیام مردم تهران در میدان ژاله و شهادت بسیاری از انقلابیون، امام خمینی(ره) فرمودند«ای کاش من در کنار مردم در میدان ژاله به شهادت می رسیدم اما مردم بدانند که دوران شاه دیگر تمام شد». اینگونه شد که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید و امام خمینی(قدس سره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران شدند. امام راحل(ره) بر این اعتقاد بودند که همه قدرتها از بین می روند، آمریکا، شوروی، انگلیس و جز قدرت خدا هیچ قدرتی در جهان باقی نخواهد ماند.

در ادامه این برنامه کتاب «بازتابها و پیامدهای رحلت اسرار آمیز آیت الله مصطفی خمینی به روایت اسناد» اثر سجاد راعی‌گلوجه نیز توسط سیدمسعود موسوی، دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی معرفی و بخشی از کتاب خوانش شد. در این اثر پیامدهای رحلت اسرار آمیز آیت ا.. مصطفی خمینی به روایت اسناد ساواک بررسی شده است.‌ آیت ا.. سید مصطفی خمینی قبل از نهضت امام (ره) با فعالیت‌های سیاسی آشنا شد، اما به صورت جدی با شروع نهضت، وارد عرصه فعالیت سیاسی شد و در مقاطع گوناگون نهضت، در قم و تبعیدگاه‌های ترکیه و عراق، فعالیت‌های سیاسی ضد رژیم پهلوی را همواره با ثبات قدم ادامه داد. ایشان یکی از ارکان اصلی نهضت امام خمینی (ره) بود و در پایان حیات خود با رحلت اسرارآمیز (که به ساواک نسبت داده شد) و تاثیری که مجلس ختم و ترحیم وی بر فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی گذاشت، از وی به عنوان ستاره صبح انقلاب و سپیده گشای انقلاب نام برده شده است.