مشهد پایگاه خبری روزگار -به مناسبت آغاز هفته سوادآموزی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان  در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: میانگین نرخ باسوادی در جمعیت هدف در خراسان رضوی با افزایش حدود ۷/۱ درصدی به ۹۷/۷ درصد رسیده است.

مصطفی اسدی با بیان اینکه با وجود افزایش مداوم نرخ سواد در ۵۰ سال گذشته ، هنوز ۷۵۰ میلیون بزرگسال بی سواد در سراسر جهان وجود دارد که بیشتر آنها زن هستند اظهار داشت: طبق اطلاعات موسسه آمار یونسکو UIS ، حدود ۲۵۸ میلیون کودک ، نوجوان و جوان از تحصیل خارج شده اند، یعنی از هر شش کودک ۶ تا ۱۷ ساله یک نفر کماکان از مدرسه خارج می شود و از هر ده جوان فقط شش نفر تحصیلات متوسطه را به پایان می رسانند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سال ۱۳۹۹ میانگین نرخ باسوادی در جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور ۹۶/۶ درصد و در استان خراسان رضوی با افزایش حدود ۱/۷ درصدی به ۹۷/۷ درصد رسیده است اظهار داشت: نرخ باسوادی جمعیت هدف در سطح استان در سال گذشته بالاتر از هدف تعیین شده بود، این هدف برای سال آینده بیش از ۹۸ درصد خواهد بود که امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته به این هدف دست یابیم.

اسدی با اعلام کاهش ۱/۷ درصدی میزان اختلاف باسوادی بین سال های ۹۵ تا ۹۹ در بین جمعیت شهری و روستایی گفت: اختلاف درصد باسوادی بین زنان و مردان در این سال ها با کاهش ۰.۷ درصدی رو به رو بوده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به جذب حدود ۲۳ هزار و ۷۰۰ نفری دوره های مختلف سوادآموزی در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: با اجرای برنـامه اقدام و عمـل سـوادآموزی خراسان رضوی از سال ۹۵ تا ۹۹ میانگین باسوادی استان از ۹۶/۱ درصد به ۹۷/۷ درصد رسیده است.

وی با اشاره به کسب جایگاه نخست کشور توسط معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان در دوره انتقال، دوره تحکیم، دوره آموزش سواد ویژه اتباع، توانمند سازی نیروی انسانی، اطلاع رسانی و تبلیغ و ترویج و هم چنین در اجرای طرح “پیوند سواد و زندگی” گفت: معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین موفق به کسب رتبه دوم کشور در سنجش و ارزشیابی تحصیلی، آموزش عشایر، شورای پشتیبانی سوادآموزی، توزیع اقلام و محتوی آموزشی و مسابقات کتابخوانی شده است.

مصطفی اسدی با بیان اینکه تعداد مراکز یادگیری درخراسان رضوی از سال ۹۷ تا کنون با افزایش ۳۱ مرکز به ۱۰۸ مرکز در سال ۱۴۰۰ رسیده است اظهار داشت: ۱۷ مرکز پیوند سواد وزنـدگی  با هدف توانمنـدسازی و ایجاد فرصت یادگیری مادام العمر برای افـراد بی سـواد و کم سواد در استان مشغول فعالیت هستند.

وی درخصوص جذب آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی گفت: بر اساس تبصره ۱۰ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی کسانی که پیش از سال ۱۳۹۲ با شرایط مندرج در دستورالعمل با نهضت سوادآموزی همکاری داشته اند در آزمون تیرماه ۱۳۹۹ شرکت نموده که از میان حدود چهار هزار شرکت کننده در این آزمون یک هزار ۵۶۷ نفر پذیرفته و به استخدام آموزش و پرورش درآمدند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان افزود: تعدادی از این افراد که به دلایلی در آزمون شرکت نکردند در مرداد ماه امسال  مجددا در آزمون شرکت کردند که از میان شرکت کنندگان در این آزمون نیز بیش از ۵۰۰ نفر پذیرفته شدند، در حال حاضر نیز در طرح استخدام جامعه ایثارگران بیش از ۴۴۰ پرونده تایید شده و برای مراحل دوره مهارت آموزی و استخدام به دانشگاه فرهنگیان ارسال شده است.